KudoZ home » English to Swedish » Science

nitorgen blanket

Swedish translation: kvävetäcke


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:nitrogen blanket
Swedish translation:kvävetäcke
Entered by: Ingrid Abramson

01:23 Oct 31, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Science
English term or phrase: nitorgen blanket
Det är hämtat ur följande mening i en kemitext:
"It is recommended to store this material under a nitorgen blanket to minimize the potential for ethoxylate oxidation." Det är möjligt att det är ett skrivfel.
Alla förslag mottages tacksamt!
Ingrid Abramson
kväve-täcke
Explanation:
"Nitrogen blanket" används till exempel i kemisk industri som skydd mod oxidation. Det är alltså inte en filt som man lägger på. I kemitexten ovan kan det exempelvis röra sig om en behållare med ett kemiskt ämne i. För att förhindra oxidation så omger man denna behållare med kväve.
Selected response from:

Peter Johansson
Sweden
Grading comment
Tusen tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5kvävetäcke, kväveskikt
Mats Wiman
5kväve-täckePeter Johansson
3nitorgen = kväve, blanket = filtxxxdeja


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
kvävetäcke, kväveskikt


Explanation:
niorgen = nitrogen = kväve, kvävgas

Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3482

8 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
nitorgen = kväve, blanket = filt


Explanation:
är ingen kemi expert men det låter som man ska täcka över med ngn slags skydd av kväve.....

xxxdeja

27 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
kväve-täcke


Explanation:
"Nitrogen blanket" används till exempel i kemisk industri som skydd mod oxidation. Det är alltså inte en filt som man lägger på. I kemitexten ovan kan det exempelvis röra sig om en behållare med ett kemiskt ämne i. För att förhindra oxidation så omger man denna behållare med kväve.


    Reference: http://www.barr.com/PDFs/Examples/nitrogen_blanket.pdf
Peter Johansson
Sweden
PRO pts in pair: 46
Grading comment
Tusen tack för hjälpen!