KudoZ home » English to Swedish » Science

open circuit voltage

Swedish translation: öppen kretsspänning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:open circuit voltage
Swedish translation:öppen kretsspänning
Entered by: Georgios Paraskevopoulos

16:20 Apr 3, 2003
English to Swedish translations [Non-PRO]
Science
English term or phrase: open circuit voltage
I text om fotosyntes
Jenny
öppen kretsspänning
Explanation:
Fotosyntes är en naturlig process för öppen kretsspänning.

Fotosyntesen är basen för allt liv på jorden. I de gröna växternas fotosyntes används solljusets energi för att omvandla de enkla ämnena koldioxid och vatten till biomassa. Som en restprodukt bildas det syre vi andas. De energirika ämnen som växterna bildar genom fotosyntesen använder vi som föda men också till bränsle: allt från färsk ved till fossila produkter som olja.

Selected response from:

Georgios Paraskevopoulos
Grading comment
Thank you!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5öppen kretsspänning
Georgios Paraskevopoulos
4tomgångsspänning eller tomgångspänningPMPtranslations
3 +1obelastad spänningNils Andersson
3spänning vid öppen kretsReino Havbrandt


  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
obelastad spänning


Explanation:
Beror på sammanhanget. Ge gärna ett helt stycke.

Nils Andersson
United States
PRO pts in pair: 35

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson
1 hr

9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tomgångsspänning eller tomgångspänning


Explanation:
Jag föredrar tomgångsspänning men har sett båda översättningarna.

Se euridicautom, länk nedan.

Mvh


    Reference: http://www.foreignword.com/Tools/dictsrch_hp.asp?query=hello...
PMPtranslations
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 652

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
spänning vid öppen krets


Explanation:
brukar jag skriva, men det kan vara fel. Tomgångsspänning kanske är bra?

Reino Havbrandt
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in FinnishFinnish
PRO pts in pair: 5026

5 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
öppen kretsspänning


Explanation:
Fotosyntes är en naturlig process för öppen kretsspänning.

Fotosyntesen är basen för allt liv på jorden. I de gröna växternas fotosyntes används solljusets energi för att omvandla de enkla ämnena koldioxid och vatten till biomassa. Som en restprodukt bildas det syre vi andas. De energirika ämnen som växterna bildar genom fotosyntesen använder vi som föda men också till bränsle: allt från färsk ved till fossila produkter som olja.




    www.marelco.se/instrument/besiktningsinstrument/ 42-4010.html
    Reference: http://www-vaxten.slu.se/vaxten/fotosyntes/fotosynt.htm
Georgios Paraskevopoulos
Native speaker of: Native in GreekGreek, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 80
Grading comment
Thank you!