KudoZ home » English to Swedish » Science

survival end point

Swedish translation: överlevnad som endpoint/"end point"


14:30 Dec 15, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Science
English term or phrase: survival end point
Det handlar om kliniska prövningar
Roger Arvidsson
Sweden
Swedish translation:överlevnad som endpoint/"end point"
Explanation:
endpoint är en etablerad term inom klinisk forskning - behåll den!

Glivec (imatinib mesilate) - Läkemedelsmonografi
... många till alfa-interferon 5 milj E/m 2 /dag + cytarabin 20 mg/m 2 sc per dag,
tio dagar per månad (5). Primär endpoint var progressionsfri överlevnad. ...
www.mpa.se/mono/glivec.shtml

[DOC] Forsknings- och Utvecklingsrådets möte 12 februari
Filtyp: Microsoft Word 97 - HTML-version
... Primär endpoint är överlevnad, men man ska även titta på livskvalitet, clinical
benefit respons, tumörrespons, responsduration, tid till progress och

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 58 mins (2003-12-15 16:29:03 GMT)
--------------------------------------------------

Fler exempel:

[PDF] UFT capsules hard
Filtyp: PDF/Adobe Acrobat - HTML-version
... I studie –011 (n=816) sågs ingen statistiskt signifikant skillnad
i primär-endpoint överlevnad mellan behandlingsgrupperna. ...
dok.mpa.se/dok/humspc/UFT_capsules_hard.pdf

snskarpt
... På grund av dessa skäl, och på grund av att överlevnad är viktigast för patienten,
hade det varit bäst att välja överlevnad som primär endpoint. ...
www.svls.se/sektioner/skf/Brostforeningen/snskarpt.htm

Se dock även diskussion i Läkartidningen (http://www.lakartidningen.se/content_0342/3338.html) för en mer nyanserad bild. De finns de som vill ha bort termen från svenskan av förståeliga skäl.
Selected response from:

Lisa Lloyd
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2överlevnad som endpoint/"end point"
Lisa Lloyd
4överlevnadsslutpunkt
Sven Petersson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
överlevnadsslutpunkt


Explanation:
Med överlevnadsdata avses data angående längden av tidsintervallet från en viss startpunkt (t ex diagnos av viss sjukdom eller genomförande av viss operation) till en slutpunkt (oftast död). En vanlig komplikation i detta sammanhang, är därvid att vidundersökningens slut har vissa individer ännu inte nått slutpunkten (i exemplet: de lever fortfarande); de bidrar då med s k censurerade observationer, vilket innebär att man för en sådan person vet att hans överlevnad är minst lika med ett känt värde.

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14132

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
överlevnad som endpoint/"end point"


Explanation:
endpoint är en etablerad term inom klinisk forskning - behåll den!

Glivec (imatinib mesilate) - Läkemedelsmonografi
... många till alfa-interferon 5 milj E/m 2 /dag + cytarabin 20 mg/m 2 sc per dag,
tio dagar per månad (5). Primär endpoint var progressionsfri överlevnad. ...
www.mpa.se/mono/glivec.shtml

[DOC] Forsknings- och Utvecklingsrådets möte 12 februari
Filtyp: Microsoft Word 97 - HTML-version
... Primär endpoint är överlevnad, men man ska även titta på livskvalitet, clinical
benefit respons, tumörrespons, responsduration, tid till progress och

--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 58 mins (2003-12-15 16:29:03 GMT)
--------------------------------------------------

Fler exempel:

[PDF] UFT capsules hard
Filtyp: PDF/Adobe Acrobat - HTML-version
... I studie –011 (n=816) sågs ingen statistiskt signifikant skillnad
i primär-endpoint överlevnad mellan behandlingsgrupperna. ...
dok.mpa.se/dok/humspc/UFT_capsules_hard.pdf

snskarpt
... På grund av dessa skäl, och på grund av att överlevnad är viktigast för patienten,
hade det varit bäst att välja överlevnad som primär endpoint. ...
www.svls.se/sektioner/skf/Brostforeningen/snskarpt.htm

Se dock även diskussion i Läkartidningen (http://www.lakartidningen.se/content_0342/3338.html) för en mer nyanserad bild. De finns de som vill ha bort termen från svenskan av förståeliga skäl.

Lisa Lloyd
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1143
Grading comment
Graded automatically based on peer agreement.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mario Marcolin: :)överlevnad som endpoint
5 hrs

agree  Jenny Johansson
7 hrs