KudoZ home » English to Swedish » Science (general)

retro-reflective

Swedish translation: återreflekterande


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:retro-reflective
Swedish translation:återreflekterande
Entered by: Anette Herbert

11:30 Mar 4, 2004
English to Swedish translations [PRO]
Science - Science (general) / Fabric
English term or phrase: retro-reflective
X-surface fluorescent and retro-reflective material

Egenskaper i material för skyddskläder för brandmän bl.a
Anette Herbert
återreflekterande/retroreflekterande
Explanation:
"Polyester silvergrå återreflekterande kan avläsas på långt avstånd "
http://www.streckkod.se/html_mallar/veta_mer_mall.html

PS Det är möjligt att skillnaden återreflekterande vs reflekterande
"bara" består i att åter-/förstärker leder re- D.S
Det känns i vart fall bra, språkligt :)

retroreflekterande
förekommer också
"Vägar byggs för dagsljus, och anpassas sedan för mörker genom belysning, retroreflekterande stolpar och väglinjer etc."
http://www.skolutveckling.se/utvecklingsteman/naturvetenskap...


Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
jajamen, tackar som bäst
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1återreflekterande/retroreflekterande
Mario Marcolin
5reflekterande
Mats Wiman


  

Answers


30 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
reflekterande


Explanation:
"återstrålande"
Ernst:
retroreflecting / retroreflektierend, rückstrahlend
retroreflecting material / Reflexstoff m
retroreflective / rückstrahlend
retroreflector (space) / Retro-Reflektor m

Mats Wiman
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Henrik Celander: reflekterande är troligen det bästa alternativet, men i relevanta EU-direktiv föredrar man återreflekterande
9 mins

39 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
återreflekterande/retroreflekterande


Explanation:
"Polyester silvergrå återreflekterande kan avläsas på långt avstånd "
http://www.streckkod.se/html_mallar/veta_mer_mall.html

PS Det är möjligt att skillnaden återreflekterande vs reflekterande
"bara" består i att åter-/förstärker leder re- D.S
Det känns i vart fall bra, språkligt :)

retroreflekterande
förekommer också
"Vägar byggs för dagsljus, och anpassas sedan för mörker genom belysning, retroreflekterande stolpar och väglinjer etc."
http://www.skolutveckling.se/utvecklingsteman/naturvetenskap...




Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 4
Grading comment
jajamen, tackar som bäst

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Henrik Brameus: Normalt sett skulle jag använda reflekterande, men i det här fallet tippar jag att återreflekterande är bättre.
3 hrs
  -> Tack Henrik!