KudoZ home » English to Swedish » Ships, Sailing, Maritime

sewerman

Swedish translation: förpiksgasten


09:57 Apr 10, 2007
English to Swedish translations [PRO]
Ships, Sailing, Maritime
English term or phrase: sewerman
In the terms of the Americas' Cup yacht races, the sewerman is the lonely crew member in beneath the forward hatch on the boat. He/she stuffs new sails out the hatch upon demand, and spends the other time folding the sails stuffed down the hole. This person, although very important, never sees the race until it is over.
Erika Lundgren
Swedish translation:förpiksgasten
Explanation:
Enstaka förekomster. Förklarar ju bra vad det handlar om i alla fall.
Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
tack, det här är väl det bästa alternativet, om man nu ska översätta det.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4fördäcksgast
Lars Jelking
3förpiksgasten
Mårten Sandberg
3grottman/människa
Lars Wetterstrom


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
grottman/människa


Explanation:
Hej. Verkar vara en bildlig beteckning av en person som håller till nere i avloppsystemet=segelförrådet. Avloppsman eller avloppsmänniska låter inte så bra. Varför inte grottman/människa eller underjording?

Lars Wetterstrom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4

3 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
förpiksgasten


Explanation:
Enstaka förekomster. Förklarar ju bra vad det handlar om i alla fall.

Mårten Sandberg
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 26
Grading comment
tack, det här är väl det bästa alternativet, om man nu ska översätta det.

10 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fördäcksgast


Explanation:
Efter att kollat i Volvo Ocean Race är jag tämligen säker på att det inte finns en svensk term. Ingen av båtarna i 2005-2006 hade någon ombord med en 'titel' som kan kopplas till "avloppsmannens", och jag tror inte en besättningsmedlem avdelas för att bara dra ner spinnakern under däck.

Lars Jelking
Israel
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 42