KudoZ home » English to Swedish » Ships, Sailing, Maritime

Gelcoat blistering on underwater exterior gelcoat

Swedish translation: blåsor på (ytter)gelcoaten under vattenlinjen


12:54 Apr 23, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering - Ships, Sailing, Maritime / Liten fritidsbåt med dieselmotor
English term or phrase: Gelcoat blistering on underwater exterior gelcoat
återigen ytbehandling
Lars Palmer
Brazil
Swedish translation:blåsor på (ytter)gelcoaten under vattenlinjen
Explanation:
exterior är annars underförstått när man talar om vattenlinjen.

Sedan pratar man inom facket om vattenlinjen, sällan vattenytenivån.


Selected response from:

Mårten Sandberg
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2blåsor på (ytter)gelcoaten under vattenlinjen
Mårten Sandberg
4gelcoat osmos på den yttre gelcoaten under vattenytenivånxxxLilian S-K


Discussion entries: 4





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
gelcoat blistering on underwater exterior gelcoat
blåsor på (ytter)gelcoaten under vattenlinjen


Explanation:
exterior är annars underförstått när man talar om vattenlinjen.

Sedan pratar man inom facket om vattenlinjen, sällan vattenytenivån.




Mårten Sandberg
Works in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 26

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Madeleine MacRae Klintebo: Vattenlinje är den korrekta termen
4 hrs
  -> Tack!

agree  Reino Havbrandt: blåsbildning på utvändig gelcoat under vattenlinjen
3 days21 hrs

53 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
gelcoat blistering on underwater exterior gelcoat
gelcoat osmos på den yttre gelcoaten under vattenytenivån


Explanation:
Gelcoat är en härdplast som används som skyddande yttre skikt i konstruktioner av fiberarmerade härdplaster. Det bildar en glasartad yta.

Den används för att skydda konstruktionen mot fukt, UV-strålning, mekaniska ytskador samt även höga temperaturer i de fall där den är ljust färgad, då genom att reflektera värmestrålningen.

Gelcoaten består av olika typer av härdplast med pigment och tillsatsmedel för UV-skydd, optisk blockering samt mekaniska egenskaper.

Vanliga applikationer är som skyddande skikt på båtar, andra marina leksaker samt på flygplan byggda i fiberarmerad härdplast. I och med att så gott som alla plastbåtar är av härdplast så är användningen av gelcoat mycket utbredd.



--------------------------------------------------
Note added at 6 hrs (2008-04-23 19:49:14 GMT)
--------------------------------------------------

Var det vattenlinjen det handlade om i denna fråga Madeleine McRae?
Du hugger som Mårten-har gjort det förr. Ta och läs reglerna för hur man uppträder på de här sidorna. Mårten skall akta sig för att snacka om fradgasprutande... Det finns gränser och nån måste säga ifrån !


    Reference: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gelcoat
xxxLilian S-K
Finland
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 4
Notes to answerer
Asker: Tack Lilian