KudoZ home » English to Swedish » Social Science, Sociology, Ethics, etc.

Broad Central Access

Swedish translation: centraliserad tillgång


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Broad Central Access
Swedish translation:centraliserad tillgång
Entered by: Madelen Neikter

14:03 Nov 1, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Social Sciences - Social Science, Sociology, Ethics, etc.
English term or phrase: Broad Central Access
The text is from a document regarding homelessness in Europe.

Text reads: "The following investments were agreed upon: An improved gateway (Broad Central Access) to integrated services including care, housing, finance/income......"

Many thanks!
Madelen Neikter
bred centralkorridor/centraliserad tillgång
Explanation:
Det närmaste jag hittar om "Broad Central Access" på google, handlar om hur ett hus är utformat för att tillmötesgå olika kategorier av inneboendes behov... Jag vet dock inte om din text är så pass konkret att det rör sig om en fysisk byggnad, eller om det handlar mer om hur olika åtgärder ska struktureras.

Om det är en konkret byggnad kanske man kan prata om en bred centralkorridor, och ifall det gäller åtgärder skulle det kunna kallas bred centraliserad tillgång.
Selected response from:

Fredrik Nowacki
Sweden
Grading comment
Stort tack Fredrik!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2bred central åtkomst
Thomas Johansson
1bred centralkorridor/centraliserad tillgångFredrik Nowacki
1centraliserad bred front
Sven Petersson


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
broad central access
centraliserad bred front


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 24

3 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
broad central access
bred centralkorridor/centraliserad tillgång


Explanation:
Det närmaste jag hittar om "Broad Central Access" på google, handlar om hur ett hus är utformat för att tillmötesgå olika kategorier av inneboendes behov... Jag vet dock inte om din text är så pass konkret att det rör sig om en fysisk byggnad, eller om det handlar mer om hur olika åtgärder ska struktureras.

Om det är en konkret byggnad kanske man kan prata om en bred centralkorridor, och ifall det gäller åtgärder skulle det kunna kallas bred centraliserad tillgång.

Fredrik Nowacki
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Stort tack Fredrik!

12 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
broad central access
bred central åtkomst


Explanation:
Bokstavlig översättning som jag tycker verkar passa bra.

Jag får intryck av att det handlar om ett verktyg som ska ge människor åtkomst till olika samhällstjänster. Både gateway och access är populära uttryck i datorsammanhang, så jag misstänker att det delvis handlar om en webbportal, men förmodligen är den specifika implementeringen inte relevant för begreppet. (Gissar dessutom att Broad Central Access bara är ett arbets- eller projektnamn - en benämning som användes under överenskommelsen i fråga.)

"åtkomst" = d.v.s. en gateway genom vilken människor har åtkomst till tjänsterna i fråga
"bred" = d.v.s. att den ger åtkomst till ett brett "sortiment" av tjänster och inte bara en enstaka specifik tjänst
"central" = d.v.s. en enda gateway som fungerar som gateway till ett flertal olika tjänster, en central punkt för de olika tjänsterna

Thomas Johansson
Peru
Native speaker of: Native in SwedishSwedish