International Translation Day 2017

Join ProZ.com/TV for a FREE event on September 26-27th celebrating International Translation Day! 50+ hours of content, Chat, Live Q&A & more. Join 1,000's of linguists from around the globe as ProZ.com/TV celebrates International Translation Day.

Click for Full Participation
KudoZ home » English to Swedish » Social Science, Sociology, Ethics, etc.

homeless provision

Swedish translation: (kostnaden för) försörjningsåtgärder mot hemlöshet...


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:homeless provision
Swedish translation:(kostnaden för) försörjningsåtgärder mot hemlöshet...
Entered by: Madelen Neikter

07:36 Nov 2, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Social Sciences - Social Science, Sociology, Ethics, etc.
English term or phrase: homeless provision
Har fastnat på detta uttryck och mottager tacksamt hjälp.

"When housing benefit was deregulated in 1987, homeless provision tripled."

Tack på förhand.
Madelen Neikter
(kostnaden för) försörjningsåtgärder mot hemlöshet...
Explanation:
Något krångligt, kanske, men jag kände att 'provision' i det här fallet har att göra med 'försörjning'. Och som fnowacki uppmärksammar, meningen är inte helt tydlig. Skulle inkludera 'kostnaden för...' beroende på sammanhang, eller eventuella ledtrådar i texten.
Selected response from:

Carl-Henrik Bjerstrom
United Kingdom
Grading comment
Tusen tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
3 +1(kostnaden för) försörjningsåtgärder mot hemlöshet...Carl-Henrik Bjerstrom
3kostnader för hemlösa
Hans Näslund


Discussion entries: 1





  

Answers


7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kostnader för hemlösa


Explanation:
När bostadsbidragen avreglerades, ökade kostnadernaq för hemlösa... (eller hur?)


Hans Näslund
Sweden
Works in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

10 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
(kostnaden för) försörjningsåtgärder mot hemlöshet...


Explanation:
Något krångligt, kanske, men jag kände att 'provision' i det här fallet har att göra med 'försörjning'. Och som fnowacki uppmärksammar, meningen är inte helt tydlig. Skulle inkludera 'kostnaden för...' beroende på sammanhang, eller eventuella ledtrådar i texten.

Carl-Henrik Bjerstrom
United Kingdom
Specializes in field
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 4
Grading comment
Tusen tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Thomas Johansson: tredubblades försörjningsåtgärderna för hemlösa - dvs. de åtgärder som relevanta organisationer (förmodligen myndigheter) vidtar, speciellt i pengar men även annat
9 hrs