KudoZ home » English to Swedish » Social Science, Sociology, Ethics, etc.

Social Care Centres

Swedish translation: socialkontor


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Social Care Centres
Swedish translation:socialkontor
Entered by: Madelen Neikter

22:23 Nov 3, 2008
English to Swedish translations [PRO]
Social Sciences - Social Science, Sociology, Ethics, etc.
English term or phrase: Social Care Centres
Again from a document about homeless people.

"The social care centres of the city of Warsaw grant financial assistance in form of target benefits and other benefits of social care."

Kan jag säga vård och omsorgscenter...??

Tack på förhand.
Madelen Neikter
socialkontor
Explanation:
När det handlar om att hämta ut bidrag så måste en tjänsteman vara inblandad. I Irland kallades kontoren Social Welfare Office och de mostvarade både våra socialkontor och försäkringskassan. I en vid betydelse kan man ju kalla försäkringskassan en del av socialtjänsten i Sverige men om det handlar om bidrag så är det ju platsen som är intressant och kanske inte organisationen. Inte enkelt!
Selected response from:

Katarina Lindve
Sweden
Grading comment
Stort tack Lindve!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +3socialtjänsten (here)
Graham Timmins
4socialkontor
Katarina Lindve
4SocialtjänstkontorFredrik Nowacki
4 -1socialtjänstcentraler
Sven Petersson
3 -2socialcentraler
Thomas Johansson


Discussion entries: 5





  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +3
social care centres
socialtjänsten (here)


Explanation:
It's not the 'centres' as such which dish out benefits and certainly in Sweden what help there is directed according to central directives, with minimal provision of local 'care centres'. So I suggest go for the actual authority in question, socialtjänsten, and I expect it is a similar set up in Poland in fact!

Graham Timmins
Sweden
Native speaker of: Native in EnglishEnglish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Anna Herbst
2 hrs
  -> thanks Anna!

agree  Tania Samuelsson
7 hrs
  -> thank you Tania!

agree  mdh
7 hrs
  -> tack mdh!

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -2
social care centres
socialcentraler


Explanation:
Tycker jag kan passa som en lämplig svensk beskrivande term.

Ger många google-träffar för sammanhang där den används på liknande sätt.

--------------------------------------------------
Note added at 4 hrs (2008-11-04 02:41:19 GMT)
--------------------------------------------------

Alternativt: om man kunde få reda på vad de kallas på polska skulle det kanske hjälpa.

Thomas Johansson
Peru
Native speaker of: Native in SwedishSwedish

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Fredrik Nowacki: Se min förklaring nedan.
11 hrs
  -> "Socialtjänstkontor" fungerar bara om vi antar (1) att det är kontor och (2) att dessa kontor är kontor för en viss myndighet liknande svenska socialtjänsten. För många antaganden.

disagree  Katarina Lindve: låter som finlandssvenska - håller med!
3 days7 hrs
  -> Stämmer, det låter inte som vanlig svenska! Men det handlar också om ett utländskt begrepp och man kan inte läsa in förmodanden om svenska förhållanden.

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
social care centres
socialtjänstcentraler


Explanation:
:o)

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in category: 24

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Fredrik Nowacki: Se min förklaring nedan.
7 hrs

14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
social care centres
Socialtjänstkontor


Explanation:
Det är det ord jag spontant kommer ihåg.

När jag slår Socialtjänstkontor och socialcentral och bara ber om svenska resultat så får socialcentral något fler träffar, men av dem verkar så gott som samtliga finnas på finska sidor. Av fåtalet som är kvar verkar alla handla om något annat (socialtjänstcentral ger bara en ynka träff på google).

Se även länken nedan.


    Reference: http://www.umu.se/socw/studieinformation/Karriar.pdf
Fredrik Nowacki
Sweden
Specializes in field
Native speaker of: Swedish
PRO pts in category: 8

1 day16 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
social care centres
socialkontor


Explanation:
När det handlar om att hämta ut bidrag så måste en tjänsteman vara inblandad. I Irland kallades kontoren Social Welfare Office och de mostvarade både våra socialkontor och försäkringskassan. I en vid betydelse kan man ju kalla försäkringskassan en del av socialtjänsten i Sverige men om det handlar om bidrag så är det ju platsen som är intressant och kanske inte organisationen. Inte enkelt!

Katarina Lindve
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in category: 8
Grading comment
Stort tack Lindve!