KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

No ident timer

Swedish translation: Ingen ident-timer


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:No ident timer
Swedish translation:Ingen ident-timer
Entered by: Nina Engberg

10:27 Oct 24, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: No ident timer
Funktion på TV-apparat igen...
Linda Joelsson
Sweden
Ingen ident-timer
Explanation:
På nedanstående sajter finns följande info om
1)Sport Ident:
BESTÄLL SPORTIDENT-BRICKA!!
Från och med i år kommer vi även i Västerbotten att använda oss av det nya elektroniska stämplingssystemet Sport-Ident. För dig som inte provat detta tidigare är det ett mycket enkelt system där du som tävlande springer med en liten plaststicka på fingret istället för med startkort. Plastbrickan stoppar du ner i ett litet hål vid kontrollen och ditt besök registreras. Väl i mål kan du inte bara läsa av din totala tid, även varje sträcktid finns registrerad. Varje löpare skall själv medta sin bricka till tävling och träning

2)Kamerabaserade streckkodläsare
Standardprodukter för vissa applikationer
Hit kan räknas kodläsare av olika slag som OCR- läsare, streckkodsläsare med mera. Detta är exempel på produkter som säljs i större upplagor och oftast har lång produktcykeltid, d.v.s. finns på marknaden i oförändrat utförande under lång tid.
(bild)
Kamerabaserad streckkodsläsare från Baumer Ident.


Jag tror att du kommer att finna www.baumerident.se informativt, så kolla där.

Jag tycker helt klart att det verkar som om ordet "ident" används utan att översättas. Jag har dock inte sett någon förklaring på vad en ident timer är.
F.ö. används ident inom datorer också. Ident-servers för att komma åt källan till sänd information om jag har förstått det rätt.

Jag hoppas att detta är till någon hjälp.
Jag har även hittat vad Hans-Bertil pratar om. Tex användes indent förut inom radio (radio ident) där en signal upprepades -- jag tror att det kanske var för att påminna radiovärden om att säga stationens namn el. dyl. Detta omnämndes på en sajt jag inte vet linken till längre...

Jag tror att det kan ha att göra med streckkodsläsarfunktionen som vissa videoapparater har. Du vet, där koden finns i TV-tidningen, och man programmerar in den direkt från tidningen genom att läsa av streckkoden? Och denna videoapparat har inte en timer kopplad till detta?

Lycka till, och hoppas att jag inte har strulat till det ännu mer...LOL
Selected response from:

Nina Engberg
United States
Grading comment
Tack! Jag tror som du sa från början att jag behåller "ident". Det verkar troligt.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4here's the other link on radio ident that I couldn't find
Nina Engberg
4Ingen ident-timer
Nina Engberg
4repetitionstimerHans-Bertil Karlsson
3 +1Ingen ident-timer
Nina Engberg


  

Answers


21 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
Ingen ident-timer


Explanation:
Såhär står det i alla fall på en dansk webbsida:
"IDENT Angivelse af sted eller dato på skærmen."
Detta föranleder mig att tro att det inte är så mycket att översätta, utan att det är samma ord på svenska, precis som de använder det i danskan.



    Reference: http://afdelinger.djh.dk/tvundervisning/stories/storyReader$...
Nina Engberg
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 102

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson: eftersom TV:n i fråga INTE har någon Ident-timer, spelar det ju inte så stor roll :-)
16 hrs

1 day 2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
repetitionstimer


Explanation:
Jag sökte lite på Google och fick några svar som tyder på att det någon slags timer som upprepar något - till exempel startar inspelning av ett program varje dag vid ett visst klockslag.

På en väckarklocka kallas den funktion som gör att man kan sova vidare i 5 minuter också för Ident.

Ihop med kontexten kanske du kan få fram något vettigt..

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

1 day 8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Ingen ident-timer


Explanation:
På nedanstående sajter finns följande info om
1)Sport Ident:
BESTÄLL SPORTIDENT-BRICKA!!
Från och med i år kommer vi även i Västerbotten att använda oss av det nya elektroniska stämplingssystemet Sport-Ident. För dig som inte provat detta tidigare är det ett mycket enkelt system där du som tävlande springer med en liten plaststicka på fingret istället för med startkort. Plastbrickan stoppar du ner i ett litet hål vid kontrollen och ditt besök registreras. Väl i mål kan du inte bara läsa av din totala tid, även varje sträcktid finns registrerad. Varje löpare skall själv medta sin bricka till tävling och träning

2)Kamerabaserade streckkodläsare
Standardprodukter för vissa applikationer
Hit kan räknas kodläsare av olika slag som OCR- läsare, streckkodsläsare med mera. Detta är exempel på produkter som säljs i större upplagor och oftast har lång produktcykeltid, d.v.s. finns på marknaden i oförändrat utförande under lång tid.
(bild)
Kamerabaserad streckkodsläsare från Baumer Ident.


Jag tror att du kommer att finna www.baumerident.se informativt, så kolla där.

Jag tycker helt klart att det verkar som om ordet "ident" används utan att översättas. Jag har dock inte sett någon förklaring på vad en ident timer är.
F.ö. används ident inom datorer också. Ident-servers för att komma åt källan till sänd information om jag har förstått det rätt.

Jag hoppas att detta är till någon hjälp.
Jag har även hittat vad Hans-Bertil pratar om. Tex användes indent förut inom radio (radio ident) där en signal upprepades -- jag tror att det kanske var för att påminna radiovärden om att säga stationens namn el. dyl. Detta omnämndes på en sajt jag inte vet linken till längre...

Jag tror att det kan ha att göra med streckkodsläsarfunktionen som vissa videoapparater har. Du vet, där koden finns i TV-tidningen, och man programmerar in den direkt från tidningen genom att läsa av streckkoden? Och denna videoapparat har inte en timer kopplad till detta?

Lycka till, och hoppas att jag inte har strulat till det ännu mer...LOL


    Reference: http://www.ivs.se/Vision_produkter.htm
    Reference: http://www.ifkumea.com/orientering/innehall/klubben.html
Nina Engberg
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 102
Grading comment
Tack! Jag tror som du sa från början att jag behåller "ident". Det verkar troligt.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: 1+2 tror jag handlar om förkortningar av "identifiering" som varumärken
5 hrs

1 day 8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
here's the other link on radio ident that I couldn't find


Explanation:
http://www.wjoe.com/page15.htm

Nina Engberg
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 102

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: Jag har inte tid att kolla, men tror att Radio-ident är den visning av vilken station man lyssnar på
5 hrs