KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

tag rag

Swedish translation: frotté-trasa.


13:14 Oct 29, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: tag rag
Om lackering av bilar: "As for any possible dust or minor defects, these can be removed in record time with a tag rag"
Erika Lundgren
Swedish translation:frotté-trasa.
Explanation:
Bortsett från sämsk-skinn verkar detta vara det enda specificerade tras-materialet. Själva begreppet "tag rag" indikerar väl att det inte rör sig om en alldeles slät putsduk.
Selected response from:

Peter Johansson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4frotté-trasa.Peter Johansson
4tygstump, en bit trasa
Karin Ashing
4Taggtrasa
Fredrik Larsson


  

Answers


12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Taggtrasa


Explanation:
Kan inte komma på nåt bra för detta förmodade slangord, men någonting med trasa som tar bort små dammkorn i lacken.
Kanske;
Korntrasa
Piggtrasa
Defekttrasa

Svårt....

Fredrik Larsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 125

18 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tygstump, en bit trasa


Explanation:
har inte heller hittat uttrycket, men genom att titta på orden var för sig,

tag = matted lock of wool or hair
eller remsa, flik, stump, tamp ända osv
och
rag = trasa

så verkar det väl rimligt?


Karin Ashing
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 121

18 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
frotté-trasa.


Explanation:
Bortsett från sämsk-skinn verkar detta vara det enda specificerade tras-materialet. Själva begreppet "tag rag" indikerar väl att det inte rör sig om en alldeles slät putsduk.

Peter Johansson
Sweden
PRO pts in pair: 46