KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

mist coat

Swedish translation: dimsprutning (v), dimsprutat skikt (s)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:mist coat
Swedish translation:dimsprutning (v), dimsprutat skikt (s)

23:27 Oct 29, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: mist coat
Inget sammanhang finns, det handlar om billack
Erika Lundgren
dimsprutning (förfarande), dimsprutat skikt (resultatet)
Explanation:
coat är ju både verb och substantiv
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Tack för din noggrannhet!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5dimsprutning
Mats Wiman
4 +1Har inget förslag....
Nina Engberg
4dimsprutning (förfarande), dimsprutat skikt (resultatet)
Mats Wiman
4 -1diffuseringslackHans-Bertil Karlsson


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
Har inget förslag....


Explanation:
....men här är en link där det står såhär:
"Mist Coat
Coat thinner or a thinner and a small amount of lacquer solution applied as a "final coat" to increase smoothness. (Also used to denote a thin tack coat or thin adhesive coat.)"



    Reference: http://www.nordson.com/powder/glossary/m.htm
Nina Engberg
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 102

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Fredrik Larsson: Kanske lackdimma, dimmlager?
36 mins

59 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
diffuseringslack


Explanation:
Det här är heller egentligen inget förslag! (Som Ninas...)

Men "mist" används ibland för diffusering (inte att förväxlas med matt!) - kanske i det här fallet för motivlackering där lacken används för att göra tidigare lackade figurer suddiga (ungefär som "ludd" i Photoshop)

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Mats Wiman: Det är ingen lack - det är ett skikt. Se mitt svar 2
24 mins
  -> Var nog lite sömnig - menade lackskikt. Men det kvittar, ditt svar är bättre

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
dimsprutning


Explanation:
helt enkelt

Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3482

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
dimsprutning (förfarande), dimsprutat skikt (resultatet)


Explanation:
coat är ju både verb och substantiv


Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3482
Grading comment
Tack för din noggrannhet!