KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

recordable

Swedish translation: anmälningspliktig


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:recordable
Swedish translation:anmälningspliktig
Entered by: xxxMarianne

07:24 Nov 5, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: recordable
An incident has resulted in a recordable injury.
Har med säkerhet på arbetsplatsen att göra.
xxxMarianne
Belgium
anmälningspliktig
Explanation:
är kanske för starkt men det är vad jag tror man menar, d.v.s. en skada av sådan magnitut att den kan registreras (be recorded)=skall registreras.
Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
Bra förslag alla tre, men Mats var först!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1anmälningspliktig
Mats Wiman
5anmälningspliktigHans Karlson
4registreringspliktigHans-Bertil Karlsson


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
anmälningspliktig


Explanation:
är kanske för starkt men det är vad jag tror man menar, d.v.s. en skada av sådan magnitut att den kan registreras (be recorded)=skall registreras.


    YKW
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3482
Grading comment
Bra förslag alla tre, men Mats var först!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ingrid Abramson: Helt riktigt. Det är precis vad det är.
21 mins

15 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
anmälningspliktig


Explanation:
enl. svensk arbetsmiljölag ska alla arbetsskador anmälas. Här menas förmodligen att skadan måste anmälas och det bästa adj jag hittar är det föreslagna.

Hans Karlson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 111

24 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
registreringspliktig


Explanation:
ett annat alternativ till det föreslagna. Record betyder ju bevars att det ska registreras någonting, inte bara anmälas

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265