KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

wardialing alt. wardialer

Swedish translation: massuppringning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:wardialing
Swedish translation:massuppringning

01:36 Nov 9, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: wardialing alt. wardialer
Metod/program som används av bl a hackare för att ringa upp en stor mängd telefonnummer. Har troligen inget svenskt namn? Någon hört?
tauvon
Sweden
Massuppringning
Explanation:
Det bästa jag kom på.
Selected response from:

SWEDISH-TRANSLATION.com - your Swedish translation partner
Grading comment
Tack för svaret. Tycker att massuppringning är bra för verbet wardialing.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 -1spamuppringningHans-Bertil Karlsson
3 -1BaervaagsavsoekareEKM
1MassuppringningSWEDISH-TRANSLATION.com - your Swedish translation partner


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
Massuppringning


Explanation:
Det bästa jag kom på.


    Reference: http://www.Swedish-Translation.com
SWEDISH-TRANSLATION.com - your Swedish translation partner
PRO pts in pair: 14
Grading comment
Tack för svaret. Tycker att massuppringning är bra för verbet wardialing.

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
spamuppringning


Explanation:
Spam används ju ofta i dessa sammanhang när man utför oönskade massaktioner

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  EKM: Spam innebaer att man blockerar eller 'oeversvaemmar' sitt attackmaal.
7 mins
  -> Spam är oönskade massutskick. Översvämning är något helt annat.

25 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
Baervaagsavsoekare


Explanation:
Ber om ursaekt foer att jag inte kan anvaenda svenska bokstaever paa denna dator.

Ordet aer en foerkortning av 'WarGames Dialer', fraan 80-talsfilmen med samma namn.Ennumera i praktiken uttjaent metod att snabbt gaa igenom moejliga koder foer att ringa gratis hos laangdistansoperatoerer. Saa vitt jag vet foersokte de svenska hackers som anvaende sig av metoden aldrig oeversaetta ordet.
I den betydelse du nu anvaender ordet saa kan det tydligen ocksaa kallas 'carrier scanner' paa engelska. Mitt foerslag blir alltsaa 'baervaagsavsoekare/baervaagsavsoekning'. Kanske finns det dock en vedertagen oevrsaettning.




    Pojkrumshacking medelst C-128
    Reference: http://foldoc.doc.ic.ac.uk/foldoc/foldoc.cgi?carrier+scanner
EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Hans-Bertil Karlsson: Bärvåg är inte rätt här - det är en term för radioöverföring. Carrier är väl "Teleoperatör"??
16 mins
  -> Carrier betyder "baervaag foer modem" ocksaa.

neutral  Peter Johansson: Du är helt rätt ute men själva ordet känns svårt...
1 hr
  -> Jag håller med, men om det inte finns en term måste man ju skapa en, eller? Annars går det ju alltid att *inte* övers...