KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

VDE regulations

Swedish translation: (Swedish) Elsäkerhetsverket


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:(German) VDE
Swedish translation:(Swedish) Elsäkerhetsverket
Entered by: Mats Wiman

06:20 Nov 15, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / electro
English term or phrase: VDE regulations
VDE is the Germean testing authority for electric products and plants.
What is the corresponding Swedish one today. It use to be Semko.
Is it Semko SA or both?
Mats Wiman
Sweden
Elsäkerhetsverket
Explanation:
Elsäkerhetsverket är den statliga organisationen för tillsyn över elektriska starkströmsanläggningar samt därmed sammanhängande frågor. Närings- och teknikutvecklingsverket, NUTEK, är chefsmyndighet för statens elektriska inspektion.

Selected response from:

Mats Wikberg
United Kingdom
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Elsäkerhetsverket
Mats Wikberg
4ETL SEMKORasero


Discussion entries: 1





  

Answers


2 days 14 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
ETL SEMKO


Explanation:
Se SEMKO:s hemsida nedan
"SEMKO ingår i ETL SEMKO, som är en division inom Intertek Testing Services. Utöver de tjänster som vi erbjuder inom ETL SEMKO, till exempel provning, verifiering och certifiering och som du hittar under ETL SEMKO, har vi också en del speciell SEMKO-information. Sedan 1925 har SEMKO spelat en viktig roll för säkerheten hos elektriska produkter. SEMKO är ackrediterat av SWEDAC och Anmält organ/ Notified Body (Nr 0413) för ett flertal av EUs olika direktiv."





    Reference: http://www.semko.se/
Rasero
PRO pts in pair: 28

22 days   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Elsäkerhetsverket


Explanation:
Elsäkerhetsverket är den statliga organisationen för tillsyn över elektriska starkströmsanläggningar samt därmed sammanhängande frågor. Närings- och teknikutvecklingsverket, NUTEK, är chefsmyndighet för statens elektriska inspektion.




    Reference: http://www.elsak.se
Mats Wikberg
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 165