KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

bail lever

Swedish translation: (bläckpatronens) fastsättningsbåge / fastklämningsbåge


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:bail lever
Swedish translation:(bläckpatronens) fastsättningsbåge / fastklämningsbåge
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

21:53 Nov 17, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: bail lever
Operating and maintenance instructions for a printer. (Changing cartridges etc.)
EKM
Sweden
(bläckpatronens) fastsättningsbåge / fastklämningsbåge
Explanation:
Vid lite närmare eftertanke:

Åtminstone på HP-skrivare (och några andra också) så drar man ju hela bågen upp och ner för att ta bort / klämma fast bläckpatronen. Bågen är alltså samtidigt handtag.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4bågens manöverspak
Mats Wiman
4(bläckpatronens) fastsättningsbåge / fastklämningsbågeHans-Bertil Karlsson
2hållarspak
Klas Törnquist
3 -1bågens lyftspakHans-Bertil Karlsson
2 -1pappershållarspak
Klas Törnquist


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bågens manöverspak


Explanation:
Engström on bail:
handtag på ämbar, båge, ögla
Ernst/Norstedt on bail:
Handtag, öra
Engström on lever:
hävarm, hävstång, manöverspak
Ernst/Norstedt on lever:
hävstång




    see above+MW
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3482

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): -1
bågens lyftspak


Explanation:
Instämmer med Mats, men skulle hellre använda lyftspak (om det handlar om den mekanism som lyfter upp bläckpatronen vid byte)

Å andra sidan används ju spaken också när man trycker tillbaka den nya....




    Egna tankar
Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Mats Wiman: Men då manövrerar man ju!
3 hrs
  -> Förvisso. Jag tycker bara att "manövrera" låter lite för "tungt" för en liten plastbåge

5 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5 peer agreement (net): -1
pappershållarspak


Explanation:
"paper bail" förefaller kunna betyda "pappershållare". På en gammal Halda var det möjligen den fjäderbelastade stång med löptrissor, som höll pappersarket mot valsen.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1191

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Hans-Bertil Karlsson: Nej, det handlar om bläckpatron
1 hr

5 hrs   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
hållarspak


Explanation:
Om det nu råkar vara hållaren för bläckpatronen och inte pappershållaren.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1191

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(bläckpatronens) fastsättningsbåge / fastklämningsbåge


Explanation:
Vid lite närmare eftertanke:

Åtminstone på HP-skrivare (och några andra också) så drar man ju hela bågen upp och ner för att ta bort / klämma fast bläckpatronen. Bågen är alltså samtidigt handtag.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack för hjälpen!