KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

interference pin

Swedish translation: fasthållningskula


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:interference pin
Swedish translation:fasthållningskula
Entered by: xxxMarianne

23:55 Nov 20, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / mower engines
English term or phrase: interference pin
To remove this fastener quickly requires the use of the Tamper Proof Torx Bit. The bit has a provision for the interference pin on the fastener.
xxxMarianne
Belgium
fasthållningskula
Explanation:
Texten är märklig, men det kan ju röra sig om en felöversättning till engelskan i ett tidigare led.

Jag vet bara att på vissa bithållare sitter det en liten fjädrad kula inuti, som håller kvar biten (via ett litet "jack" i biten) så att den inte ramlar ur - detta som ett alternativ till en magnetisk bithållare.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4tapp
Klas Törnquist
4fasthållningskulaHans-Bertil Karlsson
4interferensstift
Sven Petersson
3spärrtapp
Klas Törnquist
1styrpinnelarserik


  

Answers


46 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
styrpinne


Explanation:
- en gissning. Ev låspinne, styrstift och låsstift är också möjliga.
Interference betyder oftast någon form av störning. Kan också betyda grepp, negativt spel (frånvaro av glapp) enl Engström (interference fit: presspassning). Det är den betydelsen jag tror på här. Du får fundera på om det passar i sammanhanget.
Ytterligare en möjlighet vore manöverpinne, om det är så att användaren ska "ingripa störande" i nån funktion.
På nätet hittar jag bara en interference pin, och den sitter i en avluftningsventil för bevattningsanläggningar.
Om vi har tur dyker det upp bättre förslag.

larserik
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 608

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
interferensstift


Explanation:
Sorry, no supporting Google hits.


    My geriatric brain.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14142

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
fasthållningskula


Explanation:
Texten är märklig, men det kan ju röra sig om en felöversättning till engelskan i ett tidigare led.

Jag vet bara att på vissa bithållare sitter det en liten fjädrad kula inuti, som håller kvar biten (via ett litet "jack" i biten) så att den inte ramlar ur - detta som ett alternativ till en magnetisk bithållare.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack för hjälpen!

4 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
spärrtapp


Explanation:
eller något åt det hållet. Jag förmodar att det rör sig om t ex "stöldsäkra" skruvar, där huvudet har unik form.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1191

8 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
tapp


Explanation:
av något slag (mne inte kula). Titta på Torx Pin Head på nedanstående URL.


    Reference: http://www.tamperproof.com/products.html
Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1191