KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

hosting

Swedish translation: webbhotell


13:23 Nov 22, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: hosting
Serverhosting. Hosting av domäner och webbsidor.

Går det att översätta?
SWEDISH-TRANSLATION.com - your Swedish translation partner
Swedish translation:webbhotell
Explanation:
Så kallas det på svenska (även om det låter konstigt). 10.800 matchingar på Google.

Så här definieras det av svenska datatermgruppen:

"webbhotell
tjänst som innebär att ett företag upplåter utrymme för webbplats åt företag som inte har egen webbserver"

Ibland används också de engelska termerna "hosting" och "web hosting".

Hoppas att det hjälper.
Selected response from:

CCW
Grading comment
Tackar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1webbhotell
CCW
4hysa(nde)
Sven Petersson


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hysa(nde)


Explanation:
From reference:

Fråga 104: Vad heter host på svenska?
Svar: För verbet host kan man använda ordet hysa (man hyser webbsidor) eller göra omskrivningar som ”vara värd för” (se även webbhotell <rek.html>). Det engelska substantivet host är kortform för host computer och kan på svenska översättas med värd eller värddator.


    Reference: http://www.nada.kth.se/dataterm/fos-lista.html#f104
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14142

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
webbhotell


Explanation:
Så kallas det på svenska (även om det låter konstigt). 10.800 matchingar på Google.

Så här definieras det av svenska datatermgruppen:

"webbhotell
tjänst som innebär att ett företag upplåter utrymme för webbplats åt företag som inte har egen webbserver"

Ibland används också de engelska termerna "hosting" och "web hosting".

Hoppas att det hjälper.


    Reference: http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html#a54
    Reference: http://www.webbhotell.se/
CCW
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in SpanishSpanish
PRO pts in pair: 169
Grading comment
Tackar!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ingrid Abramson: Helt riktigt!
4 hrs
  -> tack