KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

Governor droop

Swedish translation: regualtorfall


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Governor droop
Swedish translation:regualtorfall
Entered by: xxxMarianne

02:06 Nov 23, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / mower engines
English term or phrase: Governor droop
The governor is designed to maintain the engine’s speed under varying load conditions. As load decreases engine speed, the governor causes more power to be developed. Governor droop is the variation in rpm between top no load speed and the point at which maximum power (not torque) is delivered.
xxxMarianne
Belgium
varvtalsstegring
Explanation:
Låter aningen konstigt men används faktiskt av en svensk lastbilstillverkare. Även "speed droop på engelska.
Selected response from:

Klas Törnquist
Grading comment
Tackar, du kommer lösningen närmast!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5varvtalsstegring
Klas Törnquist
4reglerområdeHans-Bertil Karlsson
4varvtalsregulator
Roger Arvidsson
4HastighetsregleringKatarina Bovin


Discussion entries: 1





  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Hastighetsreglering


Explanation:
Se länken nedan som har rubriken:
VTIP13 - Understanding Governor Droop (Speed Regulation)

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.
MVH
Katarina


    Reference: http://www.hpcnet.com/course_info/power_generation/videos/vt...
Katarina Bovin
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 93

26 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
varvtalsregulator


Explanation:
varvtalsregulator, regulator vars uppgift är att hålla ett konstant varvtal (dvs. antal varv per tidsenhet) på roterande maskiner och motorer, trots att belastningen på dem varierar. Utan varvtalsreglering minskar normalt varvtalet hos maskinen då belastningen ökar och vice versa. Varvtalsreglering används t.ex. i pumpar, när man vill hålla ett konstant flöde genom ett rör, och i svarvar, där man vill hålla rotationshastigheten konstant under svarvningen.


Ref.: Nationalencyklopedin

Lycka till
hälsar
Roger


Roger Arvidsson
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 277

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
reglerområde


Explanation:
Som jag ser det ur kontexten eftersom det är en skillnad mellan två värden.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

10 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
varvtalsstegring


Explanation:
Låter aningen konstigt men används faktiskt av en svensk lastbilstillverkare. Även "speed droop på engelska.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1191
Grading comment
Tackar, du kommer lösningen närmast!