KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

snagless

Swedish translation: hakfri


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:snagless
Swedish translation:hakfri
Entered by: Sven Petersson

02:06 Dec 4, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: snagless
http://www.suttleonline.com/STAR561.html
Sven Petersson
Sweden
hakfri
Explanation:
Det är ju den lilla plasthaken som eliminerats i modulkontakten. Således borde hakfri fungera - haklös tänkte jag på först, men det kändes lite udda först, fast nu vet jag inte om det kanske ändå inte mer beskriver vad det handlar om.
Selected response from:

Michael Broström
Grading comment
Tack för att du gjorde dig mödan att läsa kontexten innan du tänkte (Det var du ensam om!) och tack för den inspirerade lösningen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5problemfrixxxMarianne
4 +1"trasselfri(tt)"~"inga ormbon" etc.Bengt Sandström
4hakfri
Michael Broström
4Kopplingskabel med skyddad kontaktKatarina Bovin
1trasselfrittHans-Bertil Karlsson


  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
problemfri


Explanation:
20 år i flyget


    egen erfarenhet
xxxMarianne
Belgium
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 264

14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hakfri


Explanation:
Det är ju den lilla plasthaken som eliminerats i modulkontakten. Således borde hakfri fungera - haklös tänkte jag på först, men det kändes lite udda först, fast nu vet jag inte om det kanske ändå inte mer beskriver vad det handlar om.

Michael Broström
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 74
Grading comment
Tack för att du gjorde dig mödan att läsa kontexten innan du tänkte (Det var du ensam om!) och tack för den inspirerade lösningen!

16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
"trasselfri(tt)"~"inga ormbon" etc.


Explanation:


My own PC-cables form a snake pit =
personal experience.

"Snag" = "snafs" ~"irriterande småproblem"

Bengt Sandström
Sweden
PRO pts in pair: 141

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson: Se mitt svar nedan också !
16 mins

31 mins   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
trasselfritt


Explanation:
Jag ställde själv den här frågan för några månader sedan, så den borde finnas i "glossary". Eventuellt kan du söka på Google för att hitta frågan!

(OBS: det är inte jag som ska ha poängen här, det är svararen ovan!)

Snagless är tydligen något nytt slanguttryck bland kabeltekniker. Suck :-)

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Kopplingskabel med skyddad kontakt


Explanation:
Vad som är utmärkande här tror jag är den skyddande svarta plastbiten vid kontakten. När jag själv arbetade med dessa nätverkskablar upplevde jag dem aldrig som trassliga men däremot var det irriterande att det kunde haka sig fast i allt möjligt och att tåtarna i kontakten lätt lossnade utan detta skydd.
Datortekniker/-installatör i 11 år.
MVH
Katarina

Katarina Bovin
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 93