KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

Spot AF Area

Swedish translation: spotmätning av autofokusområdet


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Spot AF Area
Swedish translation:spotmätning av autofokusområdet
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

02:53 Dec 4, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: Spot AF Area
Exposure metering 4-mode TTL metering; 1) 256-segment Matrix, 2) Center-Weighted, 3) Spot, 4) Spot AF Area

Note: "AF" stands for "Auto-Focus"

How to translate?
What does it mean?
Sven Petersson
Sweden
spotmätning av autofokusområdet
Explanation:
Det finns ett antal sätt för att ljusmätningen ska ställa in sig.

Spotmätning mäter en punkt (oftast i bildens centrum), ovanst. matris mäter 256 ytor på bilden och skapar (vad kameran anser) den intressantaste delen av bilden, centrumvägd osv.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2spotmätning av autofokusområdetHans-Bertil Karlsson
5kompettering - - -Hans-Bertil Karlsson


  

Answers


22 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
spotmätning av autofokusområdet


Explanation:
Det finns ett antal sätt för att ljusmätningen ska ställa in sig.

Spotmätning mäter en punkt (oftast i bildens centrum), ovanst. matris mäter 256 ytor på bilden och skapar (vad kameran anser) den intressantaste delen av bilden, centrumvägd osv.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Peter Johansson
3 hrs

agree  Greta Holmer
1 day 14 hrs

24 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
kompettering - - -


Explanation:
Skillnaden mellan Spot och Spot AF, är att Spot alltid är i bildens centrum, medan Spot AF är det område som autofokusen använder sig av. Detta kan vara något helt annat än mitten, vissa avencerade kameror kan exempelvis följa ett rörligt motiv osv.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265