KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

TV boombox

Swedish translation: tropiklåda


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:boombox
Swedish translation:tropiklåda
Entered by: Sven Petersson

19:18 Dec 4, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: TV boombox
http://www.provisions.jeep.com/webapp/commerce/command/Produ...
Sven Petersson
Sweden
Tropiklåda
Explanation:
Alternativt vattensäker transportlåda eller liknande.

Det där med "neger" funkar nog inte i praktiken även om den kanske kallas så i vissa kretsar.

Som gammal filmmänniska minns du kanske bandspelaren Nagra E, som togs fram för "djungelbruk". Den kom ju att kallas "Negra" :-)))
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Man tackar!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5TropiklådaHans-Bertil Karlsson
4Negerlåda med inbyggd TVNils Andersson


  

Answers


4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Negerlåda med inbyggd TV


Explanation:
This is of course controversial,
but will be understood by most
Swedes. You can try quotes around
the "Negerlåda". Apparently, there
is no better term.

Nils Andersson
United States
PRO pts in pair: 35

4 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Tropiklåda


Explanation:
Alternativt vattensäker transportlåda eller liknande.

Det där med "neger" funkar nog inte i praktiken även om den kanske kallas så i vissa kretsar.

Som gammal filmmänniska minns du kanske bandspelaren Nagra E, som togs fram för "djungelbruk". Den kom ju att kallas "Negra" :-)))

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Man tackar!