KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

compromise

Swedish translation: infiltrerat (system)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:compromised (system)
Swedish translation:infiltrerat (system)
Entered by: Glenn Viklund

11:13 Dec 11, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / IT, hacking
English term or phrase: compromise
"The attack only works once attackers have compromised a system behind the firewall or they have tricked a user on a back-end system into executing a Trojan."
"In either event, the end result is most likely a netcat listener on a compromised system inside your network."
tauvon
Sweden
infiltrerat
Explanation:
Eller möjligen "hackat". Systemet (nätverket eller en arbetsstation)innehåller efter infiltration någon typ av virus.
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tack - detta förslag låg närmast tycker jag.
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5justera
Sven Petersson
4framgångsrikt angripa, kompromettera, skada, manipulera, störa
Mats Wiman
4skadatlarserik
4infiltreratGlenn Viklund
3försvagat
Nina Engberg
3bryta sig in/göra intrångBirgitta Ostrom


  

Answers


8 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
justera


Explanation:
negativ (skadlig) justering


    My geriatric brain.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14142

33 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
infiltrerat


Explanation:
Eller möjligen "hackat". Systemet (nätverket eller en arbetsstation)innehåller efter infiltration någon typ av virus.


    Egen erf.
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476
Grading comment
Tack - detta förslag låg närmast tycker jag.

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
skadat


Explanation:
Att hitta ett ord för båda dina förekomster av compromise är inte så lätt. Här är två exempel på liknande användning av ordet:
In the second case the brake functions are compromised because without output pressure from the HPU the brake will remain constantly applied.
--I det andra fallet är alla bromsfunktioner utslagna eftersom bromsarna kommer att vara konstant ansatta när det inte finns något uttryck från HPU.
Malfunctioning that does not totally compromise the braking functionality of the vehicle.
--Fel som inte åsidosätter hela bromsfunktionaliteten för fordonet.


larserik
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 608

7 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
bryta sig in/göra intrång


Explanation:
"angriparna väl har gjort intrång i/brutit sig in i ett system"...

Det är betydelsen, men jag har inte stött på något enstaka, passande verb som beskriver detta.

("compromised system" skulle då bli "system ... där intrång har gjorts" eller liknande.)

Birgitta Ostrom
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 40

18 hrs   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
försvagat


Explanation:
If it's compromised, it's weakened, right?

Nina Engberg
United States
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 102

21 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
framgångsrikt angripa, kompromettera, skada, manipulera, störa


Explanation:
så snart angriparna lyckats framgångsrikt angripa, kompromettera, skada, manipulera, störa ett system...


    Professional experience
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3482