KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

spoof

Swedish translation: lura (v)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:spoof (v)
Swedish translation:lura (v)
Entered by: Mats Wiman

11:14 Dec 11, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / IT, hacking
English term or phrase: spoof
"In the “unfiltered” state, either our scan is getting through the firewall and the target system is telling us that it's not listening on that port, or the firewall is responding for the target and spoofing its IP address with the RST/ACK flag set."
tauvon
Sweden
lura
Explanation:
spoof, spoofing
betyder från början "godmodig parodi". Inom datavärlden finns minst tre
betydelser: 1. en metod för att minska belastningen på ett nät genom att låta en router besvara signaler som i själva verket har sänts till datorerna i nätet;
2. en metod för dataintrång som går ut på att man lurar datorn i andra änden att tro att den uppringande är någon annan än den han faktiskt är;
3. en (godmodig) parodi på en webbsida.

Selected response from:

Karin Ashing
Sweden
Grading comment
Tack för de uttömmande förklaringarna. Det är svårt att avgöra när man ska använda ett tydligen etablerat ord som "spoofing" i svenskan och när man bör byta det mot ett svenskt.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +1trix med fingerade IP-adresserHans Karlson
5 +1spoof(ing)
Sven Petersson
5lura
Karin Ashing
4falsk IP-adress (spoofing)Glenn Viklund
4vilseleder, lurarxxxwikarle


  

Answers


13 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
spoof(ing)


Explanation:
"spoofing" is in common use in Swedish.


    Reference: http://www.pagina.se/itord/default.asp?Id=635
    Reference: http://www.linuxkurser.nu/b14.htm
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14134

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxwikarle: kolliderade visst... ;)
24 mins
  -> Tack så mycket!

32 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vilseleder, lurar


Explanation:
Spoof
betydde från början "godmodig parodi", men har i datavärlden fått ett antal andra betydelser. I grunden syftar de alla på någon form av vilseledning, exempelvis genom att en uppringande dator kan utge sig för att vara en helt annan dator.
Hittar inget bra ord,hoppas någon annan är mer på alerten idag.




    Reference: http://www.pcforalla.idg.se
xxxwikarle
PRO pts in pair: 4

37 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
falsk IP-adress (spoofing)


Explanation:
Spoofing används, men tillägget falsk IP-adress gör ju saken betydligt mer begriplig:

"När man säger att en käll- (source) IP-adress är "spoofad" så menar man att IP adressen är falsk.Med andra ord så är den rätta avsändaren för paketet okänd."


    Reference: http://support.telenordia.se/sakerhet/terminologi.asp#spoof
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476

59 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
trix med fingerade IP-adresser


Explanation:
spoofing är en modern routerteknik som understryker slentrianmässig datakommunikation utan egentligt innehåll.
Lingärde: Nya dataordboken

Hans Karlson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 111

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Nils Andersson: Jag tror Du menar "undertrycker", inte "understryker"
12 hrs

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5
lura


Explanation:
spoof, spoofing
betyder från början "godmodig parodi". Inom datavärlden finns minst tre
betydelser: 1. en metod för att minska belastningen på ett nät genom att låta en router besvara signaler som i själva verket har sänts till datorerna i nätet;
2. en metod för dataintrång som går ut på att man lurar datorn i andra änden att tro att den uppringande är någon annan än den han faktiskt är;
3. en (godmodig) parodi på en webbsida.




    computer swedens dataordbok - en guldgruva!
Karin Ashing
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 121
Grading comment
Tack för de uttömmande förklaringarna. Det är svårt att avgöra när man ska använda ett tydligen etablerat ord som "spoofing" i svenskan och när man bör byta det mot ett svenskt.