KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

glow light

Swedish translation: glödindikering, glödljus


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:glow light
Swedish translation:glödindikering, glödljus
Entered by: xxxMarianne

11:59 Dec 12, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / diesel engine
English term or phrase: glow light
After 5 seconds, glow light should go out. Meter should display approximately battery voltage.
xxxMarianne
Belgium
glödindikeringen, glödspiralen
Explanation:
.... om det handlar om en gammal Mercedes.

När man startade en sådan fick man ju först förvärma tills man såg den lilla glödspiralen lysa upp bakom sitt galler. Sen var det fritt fram att starta. Gjorde man det för tigigt fyllde man upp cylindrarna med oförbränd diesel - ajja bajja !!
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2glödindikeringen, glödspiralenHans-Bertil Karlsson
4 +1(ljus för) glödstiftGlenn Viklund
5glödljus
Sven Petersson


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
glödljus


Explanation:
Implicit in answer

Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14142

11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
(ljus för) glödstift


Explanation:
har jag för mig att det kallas när det gäller dieselmotorer,


    Egna funderingar
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson: Nja - mest nog för modellmotorer - de fullskaliga "exploderar" väl av bara trycket normalt?
52 mins
  -> Ja, kanske du har rätt! ditt förslag är i vart fall bättre..

21 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
glödindikeringen, glödspiralen


Explanation:
.... om det handlar om en gammal Mercedes.

När man startade en sådan fick man ju först förvärma tills man såg den lilla glödspiralen lysa upp bakom sitt galler. Sen var det fritt fram att starta. Gjorde man det för tigigt fyllde man upp cylindrarna med oförbränd diesel - ajja bajja !!

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson: KudoZ till dig!
2 mins
  -> Man får tacka!

agree  xxxwikarle: Vadå "gammal Mercedes"...det får jag göra varje gång jag startar min (gamla)diesel Mazda ;)
6 hrs