KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

plunger

Swedish translation: (tryck)kolv, stämpel, plunger


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:plunger
Swedish translation:(tryck)kolv, stämpel, plunger
Entered by: Mats Wiman

11:16 Dec 18, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Fountain pens
English term or phrase: plunger
Insert convertor into nib section securely, propel piston convertor plunger forward by turning knob counter clockwise.

Det handlar om reservoarpennor.
Plunger verkar vara en anordning som är ut-/indragbar och som suger upp bläck i pennan.

Kan någon den term som används just i samband med reservoarpennor?
EKM
Sweden
kolv
Explanation:
... ja - det har jag ju redan sagt. Men det slår mej i efterhand att du har två kolvar i samma uttryck. Föreslår att du frigör dig lite från den exakta ordalydelsen. Du behöver inte översätta både "piston" och "plunger".
Vad beträffar converter gäller det nog att anstränga fantasin. Någon "konverterare" eller "omvandlare" har jag aldrig sett i en reservoarpenna. "Convertor" verkar stå för "fäste" eller "övergång" - adapter kanske, på svenska?
Selected response from:

larserik
Sweden
Grading comment
Tack sa mycket for en utforlig forklaring och fundering!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1kolvlarserik
4 +1kolvlarserik
4kolv, pistong, suganordningHans-Bertil Karlsson


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
kolv


Explanation:
Plunger är kolv i andra sammanhang, säkert även här.
(En variant som används i verkstadsammanhang är "plunsch", även stavat plunge.)
ref: Engström

larserik
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 605

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mats Wiman
49 mins

16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kolv, pistong, suganordning


Explanation:
Enligt prisma!

Jag tycker att något av dessa går att använda här

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

24 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
kolv


Explanation:
... ja - det har jag ju redan sagt. Men det slår mej i efterhand att du har två kolvar i samma uttryck. Föreslår att du frigör dig lite från den exakta ordalydelsen. Du behöver inte översätta både "piston" och "plunger".
Vad beträffar converter gäller det nog att anstränga fantasin. Någon "konverterare" eller "omvandlare" har jag aldrig sett i en reservoarpenna. "Convertor" verkar stå för "fäste" eller "övergång" - adapter kanske, på svenska?

larserik
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 605
Grading comment
Tack sa mycket for en utforlig forklaring och fundering!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ingrid Abramson
1 hr