KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

cap

Swedish translation: huv, hatt


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:cap
Swedish translation:huv, hatt
Entered by: Mats Wiman

11:19 Dec 18, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Fountain pens
English term or phrase: cap
Heter det "hatt" när man talar om reservoarpennor?
EKM
Sweden
hatt
Explanation:
Det jag hör och använder mest-
Selected response from:

marionb
Sweden
Grading comment
Tack, det fick bli hatt i alla fall... I alla fall innan redigeringen.
2 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2HuvHans-Bertil Karlsson
5 +1lockPeter Johansson
4hattmarionb
4hatt
4 -2kork
Linda Joelsson


Discussion entries: 1





  

Answers


4 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -2
kork


Explanation:
heter det inte "kork" även här...?


    Egna funderingar
Linda Joelsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 186

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Hans-Bertil Karlsson: Nej Linda, kork har jag aldrig hört om i dessa sammanhang,
15 mins

disagree  Sven Petersson: OOPS! See below!
38 mins

19 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
Huv


Explanation:
... är väl det man sätter på för att skydda sig mot rinnande bläck :-)

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sven Petersson
23 mins

agree  Mats Wiman
33 mins

39 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
lock


Explanation:
Kanske inte just i fallet reservoarpennor men vad gäller tusch- och andra pennor så säger man lock. Gäller framförallt barnfamiljer och dagis och liknande där en ständigt återkommande fråga är just var locket till den gula pennan befinner sig. :-)


    Egen erfarenhet
Peter Johansson
Sweden
PRO pts in pair: 46

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Ingrid Abramson: Enklast är ofta bäst!
1 hr

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hatt


Explanation:
Det jag hör och använder mest-


Native speaker of:

11 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
hatt


Explanation:
Det jag hör och använder mest-

marionb
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 34
Grading comment
Tack, det fick bli hatt i alla fall... I alla fall innan redigeringen.