KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

pitch timing belt

Swedish translation: kuggrem


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:pitch timing belt
Swedish translation:kuggrem
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

08:46 Dec 26, 2001
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: pitch timing belt
Handlar om en gräsklippare...
Linda Joelsson
Sweden
kuggrem
Explanation:
alltså en gummirem med "kuggar" som drivs av ett kugghjul (för att remmen inte ska "slira")

Används ofta i gräsklippare för framdrivning etc

--------------------------------------------------
Note added at 2001-12-26 09:12:32 (GMT)
--------------------------------------------------

Pitch är för övrigt avståndet mellan "kuggarna" och "timing" att de sitter på samma avstånd.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tusen tack!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5kuggremHans-Bertil Karlsson
4kamaxeltandrem med xx delning
Klas Törnquist
4 -1Angående kamaxelremHans-Bertil Karlsson


  

Answers


25 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
kuggrem


Explanation:
alltså en gummirem med "kuggar" som drivs av ett kugghjul (för att remmen inte ska "slira")

Används ofta i gräsklippare för framdrivning etc

--------------------------------------------------
Note added at 2001-12-26 09:12:32 (GMT)
--------------------------------------------------

Pitch är för övrigt avståndet mellan "kuggarna" och "timing" att de sitter på samma avstånd.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tusen tack!

43 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kamaxeltandrem med xx delning


Explanation:
Timing belt betyder normalt kamaxeltandrem (kamaxelkuggrem). Timing syftar på motorns (kamaxelns) inställning och därmed även ventiltiderna. Pitch är delningen, som Hans Bertil redan påpekat.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1191

6 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
Angående kamaxelrem


Explanation:
Hmmmm,

Jag tvivlar på att det handlar om kamaxelrem i det här fallet. På min egen gamla Klippo, sitter det en kuggrem för att driva hjulen.

"Mig" vara lat köra med självgående :-)

--------------------------------------------------
Note added at 2001-12-26 18:06:43 (GMT) Post-grading
--------------------------------------------------

Förvisso säger "timing" att det har något med mer kvalificerat bruk än drivning av hjulen, men kontexten får mig att tvivla lite. Gräsklippare med överliggande kam??

Det verkar som om anglosaxerna är lite slarviga med beteckningen själva - när jag kollade på Google för att leta efter en bild som kunde ge mig ledtrådar, hittade jag massor med "timing belts" för "general use" - alltså inte bara för kamstyrning eller andra tidskritiska applikationer.

Det är väl ofta så när en apparat/funktion börjar användas för andra ändamål - beteckningen hänger (felaktigt) kvar.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Klas Törnquist: Men den borde väl inte kallas timing belt i så fall, Snarare drive belt.
1 hr
  -> Se min "note" ovan...