KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

integrated hardware firewall

Swedish translation: inbyggd hårdvarubrandvägg


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:integrated hardware firewall
Swedish translation:inbyggd hårdvarubrandvägg
Entered by: Sven Petersson

08:52 Jan 10, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: integrated hardware firewall
Please be advised that once you activate the integrated hardware firewall, the satellite modem will block all outgoing and incoming Internet traffic.
Sven Petersson
Sweden
inbyggd (hårdvaru-)brandvägg
Explanation:
Det avser en inbyggd brandvägg som finns i hårdvaran till skillnad från en brandvägg som är en mjukvara och installeras som vilken programvara som helst.
Selected response from:

Linda Joelsson
Sweden
Grading comment
Tackar ödmjukast!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5inbyggd (hårdvaru-)brandvägg
Linda Joelsson
5inbyggd brandvägg
tauvon
4integrerad brandvägg
Fredrik Larsson


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
inbyggd (hårdvaru-)brandvägg


Explanation:
Det avser en inbyggd brandvägg som finns i hårdvaran till skillnad från en brandvägg som är en mjukvara och installeras som vilken programvara som helst.


    Egen erfarenhet
Linda Joelsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 186
Grading comment
Tackar ödmjukast!

13 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
integrerad brandvägg


Explanation:
Man nämner vanligtvis inte hårdvaran när man talar om brandväggar.

Fredrik Larsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 125

14 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
inbyggd brandvägg


Explanation:
Brandväggar kan ju utgöras av både program- och maskinvara. I detta fall maskinvara/hårdvara. Men jag tycker att inbyggd säger att det är en fysisk brandvägg och inte en programdito.
Men man kan skriva "inbyggd hårdvarubrandvägg" om man vill vara noga.


    mikrodatorn.idg.se/testcentret/md0105/brandvagg/5.asp
    computersweden.idg.se/text/011024-CS18
tauvon
Sweden
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 236