KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

depressurise

Swedish translation: minska trycket


09:48 Jan 14, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: depressurise
En filterbehållare.
Monica Berntsson
Sweden
Swedish translation:minska trycket
Explanation:
Ännu ett förslag...
Selected response from:

Linda Joelsson
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2minska trycket
Linda Joelsson
5 +1avlasta trycketlarserik
5dekomprimeraHans-Bertil Karlsson
4Lätta på trycket
Tore Feuk
4Släppa på trycket
Fredrik Larsson


  

Answers


6 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Lätta på trycket


Explanation:
Svenskan är tyvärr ordfattig. Tror inte det finns något enstaka ord som kan användas här.

Tore Feuk
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 548

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Släppa på trycket


Explanation:
Hittar inte heller någon motsats till komprimera. Lätta på trycket kanske kan missuppfattas........

Fredrik Larsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 125

1 hr   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
minska trycket


Explanation:
Ännu ett förslag...


    Egen erfarenhet
Linda Joelsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 186
Grading comment
Tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxCATNIP: Detta låter mest logiskt och kan inte missuppfattas.
2 mins
  -> Tack Charlotte!

agree  Fredrik Larsson: Håller med!
1 hr
  -> Tack Fredrik!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +1
avlasta trycket


Explanation:
...är det uttryck som branschen använder
Se t.ex:
www.durgo.se/produkter/skotsel.htm
"Vid expansion eller andra tryckförändringar i kärlet som kan uppstå skall
säkerhetsventilen träda i funktion och avlasta trycket i kärlet."

larserik
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 608

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mats Wikberg
3 hrs

3 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
dekomprimera


Explanation:
..har jag för mig att man säger när det handlar om dykare på väg upp mot ytan och behöver tryckutjämnas för att inte börja "koka" invärtes..

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265