KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

gitarrackord

Swedish translation: septimackord (el. sjuackord)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:settima (accordi musicali)
Swedish translation:septimackord (el. sjuackord)

15:53 Jan 16, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: gitarrackord
svenska namn på ackorden:
M, m, 5+, 7, 7+

bara helt enkelt 7+-ackord(inte t.ex. septimaackord)?? (gäller instrumentmanual)
Ulla Lundquist
Italy
7+ ackordet, ett septimaackord med höjd kvint
Explanation:
M = maj ackord, dvs. höjd 7de ton.
m = moll
7 = vanligt septimaackord
7+ = vanligt septima ackord med höjd kvint, brukar skriva 7+5, ex Dm7+5
Selected response from:

Rolf Berg
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
47+ ackordet, ett septimaackord med höjd kvintRolf Berg
4Samma på svenska
Klas Törnquist


  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Samma på svenska


Explanation:
Beteckningarna för ackorden är internationella så vitt jag vet. T ex G7 är begripligt litet här och var. Observera att G7+ skiljer sig från G7, som är septimackordet. Det som kan skilja mellan engelska och svenska är att man på engelska använder mi (minor) för att beteckna moll: Gmi (eng), Gm (sv).


    Mina gitarrnoter
Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1191

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
7+ ackordet, ett septimaackord med höjd kvint


Explanation:
M = maj ackord, dvs. höjd 7de ton.
m = moll
7 = vanligt septimaackord
7+ = vanligt septima ackord med höjd kvint, brukar skriva 7+5, ex Dm7+5

Rolf Berg
PRO pts in pair: 4