KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

fan/heat sink

Swedish translation: kylfläns


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:heat sink
Swedish translation:kylfläns
Entered by: Gustaf Eriksson

10:01 Jan 23, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / computer hardware
English term or phrase: fan/heat sink
cooling unit for microprocessor
Gustaf Eriksson
fläkt/kylfläns
Explanation:
...är de exakta beteckningarna.

Fläkt säger sig självt, kylfläns är en aluminiumgjuten fläns med många "vingar" så att man på det sättet skapar en större kontaktyta med luften och får bättre kylning per ytenhet.

Sitter i varenda stereoförstärkare etc.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack för ett snabbt (och tydligt) svar! Jag vet ju precs hur saken ser ut, det finns även varianter i koppar. Problemet var bara att hitta en entydig översättning. Många tycks på svenska helt enkelt använda engelskans "heat sink"
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5fläkt/kylflänsHans-Bertil Karlsson
4kyldon
Linda Joelsson


  

Answers


5 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
kyldon


Explanation:
eller "fläkt-/kyldon" för avkylning

Linda Joelsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 186

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  EKM: Låter vackert.
5 mins

disagree  Hans-Bertil Karlsson: lite för allmänt hållet tycker jag. Heatsink är ett vedertaget begrepp med svensk översättning
9 mins

13 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
fläkt/kylfläns


Explanation:
...är de exakta beteckningarna.

Fläkt säger sig självt, kylfläns är en aluminiumgjuten fläns med många "vingar" så att man på det sättet skapar en större kontaktyta med luften och får bättre kylning per ytenhet.

Sitter i varenda stereoförstärkare etc.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack för ett snabbt (och tydligt) svar! Jag vet ju precs hur saken ser ut, det finns även varianter i koppar. Problemet var bara att hitta en entydig översättning. Många tycks på svenska helt enkelt använda engelskans "heat sink"