KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

Smartphones / Communicators

Swedish translation: smartphones / communicator


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Smartphones / Communicators
Swedish translation:smartphones / communicator
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

20:36 Jan 30, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: Smartphones / Communicators
Smartphones / Communicators are mobile phones which incorporate various features of personal computers such as a diary function, or the ability to retrieve e-mail.

Hejsan!
Är det någon som vet om det finns någon översättning till dessa två telefoner?
Det kommer upp en väldans massa sökträffar när jag söker på svenska Goggle med dessa ord. Tydligen brukas de flitigt i Sverige, men det tar emot som översättare att inte översätta dem ;)

MVH
Katarina
Katarina Bovin
smartphones / communicator
Explanation:
Nej, jag vet att det bär emot, men det här är ju varumärken (communicator) respektive begrepp som det inte finns någon vedertagen översättning på. Dessutom låter det närmast löjligt med "smarta telefoner" och liknande, så jag misstänker att din kund inte vill ha det översatt...

Glorian ramlar ju liksom av då :-)

Hälsningar
HansB.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Hej Hans!
Tack för ditt svar. Nej, vi vill ju inte att glorian ska ramla av :D
Har ännu inte varit på banken, men ska försöka ta mig dit imorgon.
MVH
Katarina
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2smartphones / communicatorHans-Bertil Karlsson
4 +1smarta telefoner / communicators
Mats Wiman


  

Answers


15 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
smarta telefoner / communicators


Explanation:
'smarta telefoner' används men Nokia Communicator är ju i princip ensam av sin typ varför ett generiskt namn ännu inte uppstått så vitt jag vet


    Native
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3482

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxCATNIP: Håller med! Man skulle kunna tänka sig "intelligenta telefoner" i analogi med t ex "intelligent kopiator" (se Eurodicautom, smart copier), men det låter lite gammalmodigt i det här sammanhanget
19 mins

34 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
smartphones / communicator


Explanation:
Nej, jag vet att det bär emot, men det här är ju varumärken (communicator) respektive begrepp som det inte finns någon vedertagen översättning på. Dessutom låter det närmast löjligt med "smarta telefoner" och liknande, så jag misstänker att din kund inte vill ha det översatt...

Glorian ramlar ju liksom av då :-)

Hälsningar
HansB.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Hej Hans!
Tack för ditt svar. Nej, vi vill ju inte att glorian ska ramla av :D
Har ännu inte varit på banken, men ska försöka ta mig dit imorgon.
MVH
Katarina

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Peter Johansson: "smarta telefoner" är en beskrivning av telefonerna, inte en vedertagen term/översättning.
5 mins
  -> Jo,de är väl inte så speciellt intelligenta. Som en hyfsad chimpans ungefär i IQ :-)

agree  Nina Engberg: Jag tror också att det är mer troligt att de behåller sitt engelska namn.
3 hrs