KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

callback system

Swedish translation: motringningssystem


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:callback system
Swedish translation:motringningssystem
Entered by: Sven Petersson

13:26 Jan 31, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: callback system
In text about telephone systems.
Sven Petersson
Sweden
motringningssystem
Explanation:
Callback i det här fallet handlar om att användaren ringer in, identifierar sig och sedan blir uppringd av datorn/växeln
Selected response from:

Michael Broström
Grading comment
Inte är det lätt att vara återinvandrare inte. Hu så många nya ord! Tack så mycket för hjälpen!
Sven.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +2motringningssystem
Michael Broström
4 -1callback-system
Linda Joelsson


  

Answers


7 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +2
motringningssystem


Explanation:
Callback i det här fallet handlar om att användaren ringer in, identifierar sig och sedan blir uppringd av datorn/växeln

Michael Broström
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 74
Grading comment
Inte är det lätt att vara återinvandrare inte. Hu så många nya ord! Tack så mycket för hjälpen!
Sven.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Hans-Bertil Karlsson
1 min

agree  xxxCATNIP: Se även Eurodicautom "call back"
10 mins

7 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
callback-system


Explanation:
Tror att det inte finns någon bra översättning. Ett sorts system där man ringer ett nummer och sedan blir uppringd automatiskt för att genomföra sitt samtal. Ofta vid billigare samtalskostnader till t.ex. USA.


    Egen erfarenhet
Linda Joelsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 186

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Michael Broström: Callback-system har jag visst sett, men varför inte använda ett svenskt ord i en svensk text?
6 mins
  -> valet är fritt - det var bara ett förslag...