KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

motor starter

Swedish translation: motorbrytare


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:motor starter
Swedish translation:motorbrytare
Entered by: Eva Palm

12:36 Feb 19, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: motor starter
I felsökningsschema för bandtransportör
Tex då Bandet inte går igång/kör
No power at motor - check the motor starter
No power in branc circuit - check branc circuit protector

Är det frågan om något slags relä?
Eva Palm
motorbrytaren
Explanation:
Det kan vara ett relä, eller rättare sagt kontaktor (alltså motorkontaktor), en X/Y-omkopplare eller bara en vanlig strömbrytare, beroende på hur myckt effekt motorn drar.

Om man t.ex. ska starta bogmotorn på en finlandsfärja - då är det en ganska stor apparat :-)
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack så mycket!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4startmotorxxxMarianne
4motorbrytarenHans-Bertil Karlsson


  

Answers


14 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
motorbrytaren


Explanation:
Det kan vara ett relä, eller rättare sagt kontaktor (alltså motorkontaktor), en X/Y-omkopplare eller bara en vanlig strömbrytare, beroende på hur myckt effekt motorn drar.

Om man t.ex. ska starta bogmotorn på en finlandsfärja - då är det en ganska stor apparat :-)

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack så mycket!

21 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
startmotor


Explanation:
eller startapparat brukar det väl kallas.


    egen erfarenhet
xxxMarianne
Belgium
Native speaker of: Swedish
PRO pts in pair: 264