KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

skid-steer loaders

Swedish translation: skid-steer loaders


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:skid-steer loaders
Swedish translation:skid-steer loaders
Entered by: Sven Petersson

16:25 Feb 20, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: skid-steer loaders
XXX has also signed an agreement to buy YYY's skid-steer loaders including an eight-model range of 0,6 to 1,1 tons.
Linda Joelsson
Sweden
skid-steer loaders
Explanation:
"skid-steer loaders" is currently left untranslated. See reference! You could be brave and create a new word, something like "slirstyrd (lastare)"
Selected response from:

Sven Petersson
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4skid-steer loaders
Sven Petersson
4(slirstyrda) kompaktlastare
Klas Törnquist
4 -1fyrhjulsstyrd minilastareHans-Bertil Karlsson


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
skid-steer loaders


Explanation:
"skid-steer loaders" is currently left untranslated. See reference! You could be brave and create a new word, something like "slirstyrd (lastare)"


    Reference: http://www.swecon.se/forarforum/vadsagerlagen/bilaga1_last.h...
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14101

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: skid syftar inte på slira här utan "sladda", vilket ju det här fordonet nästan kan uppfattas göra när man styr alla 4 hjulen
15 hrs
  -> Din egen referens talar om växling mellan 4-hjulsstyrning och "skid-steering"! Det måste väl innebära att det inte är det samma!

2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
fyrhjulsstyrd minilastare


Explanation:
Bobcat har en sajt om dessa - om det inte är den maskinen du skriver om kan du kolla den

Sök bara på skid steer loaders på google så får du den som första träff

--------------------------------------------------
Note added at 2002-02-21 08:34:02 (GMT)
--------------------------------------------------

Den är naturligtvis inte 4-hjullsstyrd på så sätt att man kan vrida hjulen individuellt, men att man kan styra bägge hjulaxlarna. På så sätt kan man t.ex. parallellförflytta fordonet snett framåt, eller nästan i sidled.

Under alla förhållande ska loaders översättas (minilastare verkar vara ett vedertaget begrepp).

--------------------------------------------------
Note added at 2002-02-21 08:35:25 (GMT)
--------------------------------------------------

Bägge hjulaxlarna kan styras individuellt, glömde jag skriva. Det sker också enkelt med en joystick, ser det ut som på sajten.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Sven Petersson: Read "http://www.bobcat.com/news/arc/news_arc_a220.html"!
13 hrs
  -> Det var just den jag läste och fick uppfattningen att den är "all-wheel" styrd

1 day2 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
(slirstyrda) kompaktlastare


Explanation:
Om jag fattat det rätt så innebär "skidsteer" att man styr genom att bromsa båda hjulen på en sida, d v s som en bandtraktor styrs.

Klas Törnquist
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1191