KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

Perfector sheets

Swedish translation: vidertryckark


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:perfector sheet
Swedish translation:vidertryckark
Entered by: Mats Wiman

15:45 Mar 3, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: Perfector sheets
Perfector sheets are produced at one half of these rates
Linda Joelsson
Sweden
vidertryckark
Explanation:
perfector (print) / Schön- und Widerdruckmaschine f, Doppeldruckmaschine f

NE
Widerdruck = vidertryck
vidertryck (ty. Widerdruck, av wider '(e)mot' och Druck 'tryck'), grafisk term för trycket på andra sidan (sekundasidan) av ett redan tryckt ark; se ¤skön- och vidertryck. Jfr ¤primasida

skön- och vidertryck (ty. Schön- und Widerdruck), tryckförfarande som innebär att fram- och baksidan av ett pappersark trycks direkt efter varandra. Presstypen kallas komplettmaskin och uppfanns 1816 av Friedrich Koenig (1774–1883). Metoden används fortfarande vid tryckning i rulloffset, där två plåtcylindrar används som motcylindrar. Jfr ¤tryckpress.

Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4perfektorHans-Bertil Karlsson
4vidertryckark
Mats Wiman


  

Answers


24 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
vidertryckark


Explanation:
perfector (print) / Schön- und Widerdruckmaschine f, Doppeldruckmaschine f

NE
Widerdruck = vidertryck
vidertryck (ty. Widerdruck, av wider '(e)mot' och Druck 'tryck'), grafisk term för trycket på andra sidan (sekundasidan) av ett redan tryckt ark; se ¤skön- och vidertryck. Jfr ¤primasida

skön- och vidertryck (ty. Schön- und Widerdruck), tryckförfarande som innebär att fram- och baksidan av ett pappersark trycks direkt efter varandra. Presstypen kallas komplettmaskin och uppfanns 1816 av Friedrich Koenig (1774–1883). Metoden används fortfarande vid tryckning i rulloffset, där två plåtcylindrar används som motcylindrar. Jfr ¤tryckpress.



Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478

25 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
perfektor


Explanation:
Verkar vara en slags tryckpress som kallas så - hittar ingen svensk övers.

Någon slags dubbelsidig press verkar det som om man söker på Googe. Behöver kanske inte översättas ??

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265