KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

Följdfråga: packet data payload

Swedish translation: har inverkan


16:47 Mar 25, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: Följdfråga: packet data payload
Bäste/a svarare! Betyder det i detta fall att Packet Header Compression-tekniken inte har någon inverkan på själva datapaketlasten eller på "trafikavgiften"...? Snarare på avgiften antar jag eftersom lasten torde reduceras tack vare komprimeringen...?
caroline persson
Sweden
Swedish translation:har inverkan
Explanation:
Visst har den inverkan.

Om det handlar om den nya generationen mob.tel, så betalar man ju där bara för överförd datamängd - inte hur länge man ligger uppkopplad. Man är ju i princip uppkopplad hela tiden.

Därför har givetvis kompressionen en avgörande betydelse för hur mycket man ska betala (se mitt föregående svar) för den trafik man "utsätter nätet för / belastar nätet med".

Men beräkningen sker så klart bara på antalet överförda bitar, inte vad dessa bitar består i. Ju hårdare kompression (eller rättare sagt intelligentare) desto mindre datamängd förs ju över.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-25 17:35:46 (GMT)
--------------------------------------------------

Faktiskt en märklig text !!

Jag läste senast i dag i Dagens industri om ett svenskt företag som tagit fram en teknik just för kompression av Packet headers, men som inte fått ut sin teknik i tid och förlorat en halv miljard.

Det måste ju funnits någon anledning att någon satsat så mycket pengar på denna teknik...

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-25 18:48:24 (GMT)
--------------------------------------------------

Det finns ytterligare ett alternativ:

Om den här apparaten/systemet innehåller en avancerad komprimeringsalgoritm, så spelar den normala komprimeringen ingen roll! Det blir inte bättre...

Ungefär som att försöka köra Winzip på en hårdkomprimerad JPEG-bild. Filen blir bara större pga. Zips \"header\"
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack!
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +2har inverkanHans-Bertil Karlsson
4första alternativet
Yngve Roennike


  

Answers


11 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
första alternativet


Explanation:
det vore förunderligt annat IMO.

Yngve Roennike
Native speaker of: Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 33
The asker has declined this answer

44 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +2
har inverkan


Explanation:
Visst har den inverkan.

Om det handlar om den nya generationen mob.tel, så betalar man ju där bara för överförd datamängd - inte hur länge man ligger uppkopplad. Man är ju i princip uppkopplad hela tiden.

Därför har givetvis kompressionen en avgörande betydelse för hur mycket man ska betala (se mitt föregående svar) för den trafik man "utsätter nätet för / belastar nätet med".

Men beräkningen sker så klart bara på antalet överförda bitar, inte vad dessa bitar består i. Ju hårdare kompression (eller rättare sagt intelligentare) desto mindre datamängd förs ju över.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-25 17:35:46 (GMT)
--------------------------------------------------

Faktiskt en märklig text !!

Jag läste senast i dag i Dagens industri om ett svenskt företag som tagit fram en teknik just för kompression av Packet headers, men som inte fått ut sin teknik i tid och förlorat en halv miljard.

Det måste ju funnits någon anledning att någon satsat så mycket pengar på denna teknik...

--------------------------------------------------
Note added at 2002-03-25 18:48:24 (GMT)
--------------------------------------------------

Det finns ytterligare ett alternativ:

Om den här apparaten/systemet innehåller en avancerad komprimeringsalgoritm, så spelar den normala komprimeringen ingen roll! Det blir inte bättre...

Ungefär som att försöka köra Winzip på en hårdkomprimerad JPEG-bild. Filen blir bara större pga. Zips \"header\"

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Billy McCormac: Hmmmm Effnet - känner dom väl och man bli inte klokare av att prata med dom i egen hög person ;)
53 mins

agree  Geir Olsen: Hans-Bertils sista tillägg verkar vara en lösning/förklaring på din fråga. Jag håller även med om att texten är mycket märklig tex det som kommer sist i meningen "improves transmission delay" borde väl vara "reduces transmission delay" Lycka till!!
8 hrs