KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

Europe-wide honeycomb network of fixed antenna stations

Swedish translation: honungskakformat nätverk av fasta antenner över hela Europa


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:Europe-wide honeycomb network of fixed antenna stations
Swedish translation:honungskakformat nätverk av fasta antenner över hela Europa
Entered by: Mats Wiman

07:12 Mar 28, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / Mobile technology
English term or phrase: Europe-wide honeycomb network of fixed antenna stations
Mobile phones have a short send and receive range. Yet they still allow you to phone anywhere in the country or even in Europe. This is made possible with a Europe-wide honeycomb network of fixed antenna stations (the base stations).
caroline persson
Sweden
honungskakformat nätverk av fasta antenner över hela Europa
Explanation:
Europe-wide = europavitt, över hela Europa
honeycomb = honungskaka, vaxkaka, våffelmönster

Selected response from:

Mats Wiman
Sweden
Grading comment
tack
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4Ett heltäckande nätverk av fasta antenner över EuropaEKM
4bikakaHans-Bertil Karlsson
4bikakaHans-Bertil Karlsson
4honungskakformat nätverk av fasta antenner över hela Europa
Mats Wiman


  

Answers


20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
honungskakformat nätverk av fasta antenner över hela Europa


Explanation:
Europe-wide = europavitt, över hela Europa
honeycomb = honungskaka, vaxkaka, våffelmönster




    Native Swede+Norstedts
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478
Grading comment
tack

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bikaka


Explanation:
man säger väl bikaka, inte honungskaka ??

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
bikaka


Explanation:
man säger väl bikaka, inte honungskaka ??

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

4 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
Ett heltäckande nätverk av fasta antenner över Europa


Explanation:
I detta fall är jag nästan säker på att det är en mindre känd betydelse av verbet "honeycomb" som anges, nämligen den som anges i Merriam-Webster som

"to penetrate into every part of : FILL, INFILTRATE *a book that has been honeycombed with classical allusions* *the T government is honeycombed with spies"

Denna betydelse av ordet används också ett flertal gånger av Terry Pratchett i hans romaner om Skivvärlden.

I övrigt stämmer Mats svar, men fundera lite över hur bra det låter på svenska med "honungskakformat nätverk"...


    Merriam Webster
EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934