KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

burden

Swedish translation: nätbelastning


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:burden
Swedish translation:nätbelastning
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

14:12 Mar 28, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / mobile telephony
English term or phrase: burden
Can mobile radio transmission systems be operated inside buildings as well?
Yes, even in some larger buildings. A so-called indoor antenna system generates an extremely small burden, even less than that produced by a mobile phone. 14
caroline persson
Sweden
nätbelastning
Explanation:
De vanligaste typerna av dessa är "passiva" alltså suger energi ur de utsända vågorna och distribuerar ut dem inomhus.

Används exempelvis i tunnelbanan, där det bara ligger en öppen kabel i taket. Den går sedan upp till markplan och "vidarebefordrar" signalerna. Men den får som sagt inte suga för mycket kraft ur de vanliga signalerna.

På den gamla mellanvågstiden kunde man ju sätta upp ett taggtrådsstängsel i närheten av radiosändarna (rundradio) och tända glödlampor mellan trådarna. Men detta "stal" lika mycket effekt från sändaren som glödlampan förbrukade.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack för din utförliga förklaring!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4nätbelastningHans-Bertil Karlsson
4belastning
Tomas Nilsson


  

Answers


16 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
belastning


Explanation:
Ett förslag.

Tomas Nilsson
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 68

42 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
nätbelastning


Explanation:
De vanligaste typerna av dessa är "passiva" alltså suger energi ur de utsända vågorna och distribuerar ut dem inomhus.

Används exempelvis i tunnelbanan, där det bara ligger en öppen kabel i taket. Den går sedan upp till markplan och "vidarebefordrar" signalerna. Men den får som sagt inte suga för mycket kraft ur de vanliga signalerna.

På den gamla mellanvågstiden kunde man ju sätta upp ett taggtrådsstängsel i närheten av radiosändarna (rundradio) och tända glödlampor mellan trådarna. Men detta "stal" lika mycket effekt från sändaren som glödlampan förbrukade.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack för din utförliga förklaring!