KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

316L stainless steel

Swedish translation: 316L


06:09 Apr 1, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: 316L stainless steel
Material som används för att tillverka benskruvar. Vad står 316L för, och hur skriver man på svenska?
EKM
Sweden
Swedish translation:316L
Explanation:
316L är ett syrafast stål med följande legeringsmetaller:
Cmax 0,03%
Cr 16,5-18,5%
Ni 12,5-15%
Mo min 2,5%

316L är en beteckning från AISI. Samma (syrafasta) stål heter hos:
Avesta: 832 SKR
Fagersta: R460
Sandviken: 3R 60
Uddeholm: SS 24L
DIN: X2CrNiMo


--------------------------------------------------
Note added at 2002-04-01 09:28:10 (GMT)
--------------------------------------------------

DIN skall vara det som står plus 1812
Selected response from:

Tore Feuk
United Kingdom
Grading comment
Precis vad jag ville ha. Stort tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1316L
Tore Feuk
5rostfritt stål
Tomas Nilsson
4316L rostfritt stål
Mats Wiman


Discussion entries: 1





  

Answers


39 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
316L rostfritt stål


Explanation:
skriver man.
Vad 316L står för är en annan femma

Sök alltid Google

Jag sökte "316L rsotfritt" och ...


    Reference: http://www.oleinitec.se/html/instrum/797380.html
    +Professional experience
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478

2 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
rostfritt stål


Explanation:
Instämmer med Mats översättning - men utan tvekan så är 316L en kvalitetsbeteckning. Det finns en hel uppsjö med beteckningar för olika kvaliteter rostfritt stål - men om du vill ta reda på exakt vad 316L står för är det nog lättast om du kontaktar ett företag inom den branschen - Avesta Polaritt t ex.

Mvh,

Tomas Nilsson

Tomas Nilsson
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 68

3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
316L


Explanation:
316L är ett syrafast stål med följande legeringsmetaller:
Cmax 0,03%
Cr 16,5-18,5%
Ni 12,5-15%
Mo min 2,5%

316L är en beteckning från AISI. Samma (syrafasta) stål heter hos:
Avesta: 832 SKR
Fagersta: R460
Sandviken: 3R 60
Uddeholm: SS 24L
DIN: X2CrNiMo


--------------------------------------------------
Note added at 2002-04-01 09:28:10 (GMT)
--------------------------------------------------

DIN skall vara det som står plus 1812

Tore Feuk
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 548
Grading comment
Precis vad jag ville ha. Stort tack för hjälpen!

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Mats Wiman: Briljant!
1 hr