KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

proximity guide

Swedish translation: närhetsgivare(-mätare)


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:proximity guide
Swedish translation:närhetsgivare(-mätare)
Entered by: Ulla Lundquist

13:09 Apr 1, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: proximity guide
Because the passline distance between the sensor and product is critical to an accurate measurement, the sensor includes a proximity guide to set the proper distance between the sensor and product.
Ulla Lundquist
Italy
närhetsgivare
Explanation:
egentligen är det ju en avståndsmätare, men om du vill framhäva att det handlar om korta avstånd kan du tala om närhetsmätare/givare
Selected response from:

Tore Feuk
United Kingdom
Grading comment
tack igen
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
4 +1avståndsmätningshjälpmedelHans-Bertil Karlsson
4avståndsstyrning/-ningsanordning
Mats Wiman
4närhetsgivare
Tore Feuk


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
avståndsmätningshjälpmedel


Explanation:
inget vackert ord, men så är funktionen

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Bengt Sandström
2 hrs
  -> tack

20 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
närhetsgivare


Explanation:
egentligen är det ju en avståndsmätare, men om du vill framhäva att det handlar om korta avstånd kan du tala om närhetsmätare/givare

Tore Feuk
United Kingdom
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 548
Grading comment
tack igen

30 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
avståndsstyrning/-ningsanordning


Explanation:
avståndet skall vara litet (close proximity).
The guide ska (ev. med hjälp av närhetsgivaren) styra föremålet till lämpligt avstånd från sensorn.


    Professional experience
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478