KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

strut length and skeg length

Swedish translation: stöttlängd


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:strut length
Swedish translation:stöttlängd
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

08:17 May 31, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: strut length and skeg length
utombordsmotorer. Ett av begreppen är troligen rigglängd, men vilket och vad är det andra?
Tore Feuk
United Kingdom
se nedan
Explanation:
Lite som jag fann på nätet. Kan kanske vara till någon hjälp??

Skeg Length (In) length of motor lower unit/outdrive skeg (top of skeg to bottom of skeg).

strut
Any brace or support, but most commonly the support for the propeller shaft's rear bearing
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
det fanns en ordlista som jag inte hade fått! där angavs skegglängd och stöttlängd, men nu vet jag i alla fall vad det är och var dessa mått finns. Ditt svar om propellerlagret gav mig en del av lösningen.
1 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
2Skägga/köl...Bengt Evertsson
1se nedanHans-Bertil Karlsson


  

Answers


1 hr   confidence: Answerer confidence 2/5Answerer confidence 2/5
Skägga/köl...


Explanation:
Har ingen erfarenhet av utombordsmotorer, men enligt ordbok betyder "skeg" "skägga". Ytterligare ett ord finns med som innehåller skeg; "skeg band" = "kölskena". Möjligen kan detta vara till någon hjälp, om du inte har Engströms själv. (strut = flottörställ; sträva, stötta, stämpling, kottling, tvärstag

Bengt Evertsson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 4

3 hrs   confidence: Answerer confidence 1/5Answerer confidence 1/5
se nedan


Explanation:
Lite som jag fann på nätet. Kan kanske vara till någon hjälp??

Skeg Length (In) length of motor lower unit/outdrive skeg (top of skeg to bottom of skeg).

strut
Any brace or support, but most commonly the support for the propeller shaft's rear bearing

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
det fanns en ordlista som jag inte hade fått! där angavs skegglängd och stöttlängd, men nu vet jag i alla fall vad det är och var dessa mått finns. Ditt svar om propellerlagret gav mig en del av lösningen.