KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

anomali?

Swedish translation: anomali


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:anomaly
Swedish translation:anomali
Entered by: Ulla Lundquist

10:29 Jun 7, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: anomali?
Vilket anser ni
bästa svenska ordet för
avvikelse från det normala
i tekniskt sammanhang (automation) -
felförhållande?
(ital. anomalia)
Ulla Lundquist
Italy
anomali
Explanation:
betyder såväl "avvikelse från det normala" som "annan förekomst än den förväntade".
cf:
Med anomali avses avvikande beteende vad avser användare eller process/program. En förutsättning för att en händelse/aktivitet skall kunna detekteras som avvikande är dock att det finns någonting att jämföra den mot. Detta jämförelseobjekt skapas genom att definiera ett godkänt normaltillstånd hos systemet, det vill säga en slags profil för ”gott” beteende, mot vilket jämförelser sedan sker.
Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5anomali
Mario Marcolin
4 +1avvikelse
Mats Wiman


Discussion entries: 1





  

Answers


3 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): +1
avvikelse


Explanation:
skulle jag säga men:

Norstedts Skribent:

Svenska Akademiens ordlista
av|vik|else s. -n -r

Svensk ordbok 3
avvikelse subst. avvikelsen avvikelser
1 uppvisad eller uppmätt skillnad: standardavvikelse; avvikelser från grundprinciperna; individuella avvikelser från genomsnittet; magnetiska avvikelser noteras överallt i området
2 utvikning: en avvikelse från ämnet

Norstedts svenska synonymordbok
avvikelse avvikning, avsteg, jfr 1 fel 2; utvikning, exkurs, digression, avstickare (från ämnet), krumbukter, se under krumbukt; olikhet, skiftning, variant, varians, variation, skillnad, skiljaktighet(er), undantag, oregelmässighet, inkonsekvens, diskrepans, abnormitet, anomali; (magnetisk) deviation, avdrift, avvikning 1, (tekn.) avböjning, (astr., fys., psykol.) aberration, perturbation (i himlakropps bana)


NE Ordbok:
a`vvikelse subst. ;n ;r
Ordled: av–vik-els-en
1 uppvisad eller uppmätt skillnad {eolikhet, variation}: standardavvikelse; ;r från partiets linje; individuella ;r från genomsnittet
Konstr.: ; (från ngt)
Hist.: sedan 1815
2 utvikning: en ; från ämnet
Konstr.: en ; (från ngt)
Hist.: sedan 1744

varie´ra verb ;de ;t
Ordled: vari-er-ar
Subst.: varierande, variering; variation
1 förändras i fråga om (graden av) vissa egenskaper under bibehållande av grundtypen {eomväxla, skifta 3, växla 1}: vädret har inte ;t mycket den senaste månaden
Bet.nyanser: a) spec. vara olika stor vid olika tidpunkter: antalet besökare ;r; han tävlade med ;nde framgång b) vara olika oberoende av tiden: kvaliteten på potatisen ;r; rännans bredd ;r mellan tre och nio meter; elever med mycket ;nde bakgrund
Konstr.: ;
Hist.: sedan 1527; via fra. av lat. variari 'skifta färg; förändras'
2 förändra i fråga om (graden av) vissa egenskaper under bibehållande av grundtypen: grytor är lätta att ;; ledmotiven ;s omsorgsfullt
Bet.nyans: refl.: hon är mån om att ; sig som artist
Konstr.: ; ngt el. sig
Hist.: sedan 1665; se variera 1




    se ovan
Mats Wiman
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 3478

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  xxxMarianne
2 mins

3 days23 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
anomali


Explanation:
betyder såväl "avvikelse från det normala" som "annan förekomst än den förväntade".
cf:
Med anomali avses avvikande beteende vad avser användare eller process/program. En förutsättning för att en händelse/aktivitet skall kunna detekteras som avvikande är dock att det finns någonting att jämföra den mot. Detta jämförelseobjekt skapas genom att definiera ett godkänt normaltillstånd hos systemet, det vill säga en slags profil för ”gott” beteende, mot vilket jämförelser sedan sker.


    Reference: http://www.isaca.se/artiklar/slutids.asp
Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883