KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

quarto

Swedish translation: kvartformat, kvartsformat, kvarto


08:22 Oct 17, 2002
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: quarto
En pappersstorlek (203 x 254 mm) som jag inte hittar. Heter den likadant på svenska?
Eva-Lotta Ljung
Swedish translation:kvartformat, kvartsformat, kvarto
Explanation:
dessa tre alternativ anges i Norstedt och Engströms.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-17 08:33:41 (GMT)
--------------------------------------------------

quarto paper = kvartsark

Selected response from:

EKM
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5kvartformat, kvartsformat, kvartoEKM
4quarto-format
Michael Broström


Discussion entries: 1





  

Answers


9 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
kvartformat, kvartsformat, kvarto


Explanation:
dessa tre alternativ anges i Norstedt och Engströms.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-17 08:33:41 (GMT)
--------------------------------------------------

quarto paper = kvartsark



EKM
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1934
Grading comment
Tack för hjälpen!

12 mins   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
quarto-format


Explanation:
Enligt referensen så heter det quarto även på svenska. Eftersom formatet inte används i dagligt bruk är det stor risk att inget "äktsvenskt" ord finns.

--------------------------------------------------
Note added at 2002-10-17 08:36:28 (GMT)
--------------------------------------------------

Hmm. Som vanligt slår jag sällan upp i Engströms eller Norstedts på Pro-frågor. Det borde vara ett första alternativ innan man lägger ut en ProZ-fråga.


    Reference: http://130.238.50.3/ilmh/Ren/bokt-portable.htm
Michael Broström
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 74

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: Jag instämmer med din kommentar !! Men märkligt nog tycks många yrkesverksamma översättare inte ha dessa tillgängliga. Det är väl dessa vi tjänar KudoZ-poäng på :-)
1 hr