voice dialing

Swedish translation: röststyrd uppringning

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:voice dialing
Swedish translation:röststyrd uppringning
Entered by: Erik Hansson

11:45 Jan 20, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / handsfree
English term or phrase: voice dialing
Begrepp från en handsfree-anordning. Betydelsen är inget problem ("röststyrd uppringning" är nog den bästa förklaringen), men finns det öht ett svenskt uttryck?
Erik Hansson
Germany
röststyrd uppringning
Explanation:
Detta är den otvetydiga varianten och dessutom vanligare än "röstuppringning"

1)
"Om röststyrd uppringning
Med funktionen för röststyrd uppringning kan du ringa ett samtal genom att tala in ett röstmärke som har kopplats till ett telefonnummer. Ett röstmärke kan vara vilken typ av ord som helst som går att tala in, t. ex. namnet på en person eller vilken typ av nummer som helst, t. ex. ett mobiltelefonnummer (du kan spara upp till 15 röstmärken)."

2
"Röststyrd uppringning via nummer eller namn, upp till 60 poster"


--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-23 08:48:22 (GMT)
--------------------------------------------------

\"En lättviktare med kompakt, slimmad design. Användarvänlig telefon med röststyrd uppringning och svarsfunktion, inbyggd vibrerande ringsignal och aktiv flip.\"
<http://www.ericsson.com/about/publications/kon_con/kontakten...
Selected response from:

Mario Marcolin
Sweden
Grading comment
Tack för hjälpen och intressant länk!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5 +7röstuppringning
Anton Svärd
5röststyrd uppringning
Mario Marcolin


  

Answers


10 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): +7
röstuppringning


Explanation:
Jag vet att åtminstone en mobiltelefontillverkare använder detta.

Anton Svärd
PRO pts in pair: 91

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Eva Gustavsson
5 mins

agree  Sven Petersson
16 mins

agree  Lisa Lloyd
1 hr

neutral  xxxCATNIP: Även "röststyrd uppringning" används om själva funktionen - fler träffar än "röstuppringning" på Google
1 hr

neutral  Inger Brandt: Håller med om "röststyrd uppringning"
1 hr

agree  Hans-Bertil Karlsson: Jag har för mig att Ericson och Nokia kallar det så
1 hr

agree  Elisabeth Anderskou
7 hrs

agree  Åsa Gudmundsson
8 hrs

agree  Sara Hagelstam
1 day 10 hrs

neutral  Mario Marcolin: inte fel men onödigt tvetydigt
2 days 20 hrs

2 days 20 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
röststyrd uppringning


Explanation:
Detta är den otvetydiga varianten och dessutom vanligare än "röstuppringning"

1)
"Om röststyrd uppringning
Med funktionen för röststyrd uppringning kan du ringa ett samtal genom att tala in ett röstmärke som har kopplats till ett telefonnummer. Ett röstmärke kan vara vilken typ av ord som helst som går att tala in, t. ex. namnet på en person eller vilken typ av nummer som helst, t. ex. ett mobiltelefonnummer (du kan spara upp till 15 röstmärken)."

2
"Röststyrd uppringning via nummer eller namn, upp till 60 poster"


--------------------------------------------------
Note added at 2003-01-23 08:48:22 (GMT)
--------------------------------------------------

\"En lättviktare med kompakt, slimmad design. Användarvänlig telefon med röststyrd uppringning och svarsfunktion, inbyggd vibrerande ringsignal och aktiv flip.\"
<http://www.ericsson.com/about/publications/kon_con/kontakten...



    Reference: http://www.nokia.se/mobiltelefoner/6510/support/A5c.html
    Reference: http://www.my-siemens.com/MySiemens/CDA/Index/0,2730,SE_sv_0...
Mario Marcolin
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 1883
Grading comment
Tack för hjälpen och intressant länk!




The KudoZ network provides a framework for translators and others to assist each other with translations or explanations of terms and short phrases.


See also:

Your current localization setting

English

Select a language

Term search
  • All of ProZ.com
  • Term search
  • Jobs
  • Forums
  • Multiple search