KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

(methods of) mitigation

Swedish translation: metoder för att lindra följderna av angrepp

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:(methods of) mitigation
Swedish translation:metoder för att lindra följderna av angrepp
Entered by: Hans-Bertil Karlsson

13:29 Jan 22, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / computers: network security
English term or phrase: (methods of) mitigation
X serves as a guide to network designers considering the security requirements of their network, taking a defense-in-depth approach to network security design. This type of design focuses on the expected threats and methods of mitigation, rather than on “Put the firewall here, put the intrusion detection system there.”

Jag funderar på "förväntade hot och metoder att lindra följderna av angrepp", men vet inte om det finns någon vedertagen svensk term för "mitigation" i dator-/säkerhetssammanhang?
xxxCATNIP
Sweden
metoder för att lindra följderna av angrepp
Explanation:
jag tycker ditt förslag låter bra (när man lagt till "för").

Jag har använt ungefär samma någon gång och jag känner inte till något vedertaget begrepp.

Motverka kan vara ett alternativ
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tack, jag kör på detta, inklusive "för" ;-)
3 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5(metoder för) motverkan
Sven Petersson
4...och metoder för hur dessa kan bemötas
Glenn Viklund
3 +1metoder för att lindra följderna av angrepp
Hans-Bertil Karlsson


  

Answers


33 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
(metoder för) motverkan


Explanation:
Implicit in answer.


    My geriatric brain.
Sven Petersson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish, Native in EnglishEnglish
PRO pts in pair: 14234

1 hr   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
metoder för att lindra följderna av angrepp


Explanation:
jag tycker ditt förslag låter bra (när man lagt till "för").

Jag har använt ungefär samma någon gång och jag känner inte till något vedertaget begrepp.

Motverka kan vara ett alternativ

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tack, jag kör på detta, inklusive "för" ;-)

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Sara Hagelstam
3 mins
  -> tack

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
...och metoder för hur dessa kan bemötas


Explanation:
är en variant som kanske kan fungera här, någon särskild IT-variant på svenska av 'mitigation' tror jag inte att det finns..


    prof. erf.
Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476