KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

out-of-band console port

Swedish translation: out of band (OOB) management (separat ingång/nätverk via serieport)

GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:out-of-band console port
Swedish translation:out of band (OOB) management (separat ingång/nätverk via serieport)
Entered by: Glenn Viklund

16:12 Jan 23, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering / IT, network security
English term or phrase: out-of-band console port
Administrators can also manage X Firewalls using a convenient command-line interface (CLI) through a variety of methods including Telnet, Secure Shell (SSH), and an out-of-band console port.
Console port är nog konsolport, men vad betyder out-of-band och hur hänger de två ihop med varandra?
xxxCATNIP
Sweden
out of band (OOB) management (separat ingång/nätverk via serieport)
Explanation:
är en ganska vanlig benämning även på svenska sidor. OOB och console port (management) syftar på samma sak, men i engelska är det senare uttrycket det som kanske används oftast inom IT.

Detta innebär att man inte använder server- eller routerbuffertarna dvs den normala ingången i ett nätverk, utan använder en seriell port istället.och till den kopplar ett helt eget nätverk. detta görs av säkerhetsskäl, se tex ref:

www.netdirectsystems.com/ ConsoleWorks%20-%20Approaches%20to%20Network%20Management.pdf

proj.sunet.se/gs/gigasunet-presentation.ppt

så jag skulle nog behålla den engelska ben. med en svensk förklaring
Selected response from:

Glenn Viklund
Albania
Grading comment
Tja, det här var inte lätt. Efter mycket funderande skrev jag om meningen rätt ordenligt, men det här svaret ligger närmast min lösning. Tack båda, jag har blivit mycket klokare!
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5utombands, odokumenterat
Hans-Bertil Karlsson
4out of band (OOB) management (separat ingång/nätverk via serieport)
Glenn Viklund


  

Answers


55 mins   confidence: Answerer confidence 5/5
utombands, odokumenterat


Explanation:
Detta är något som skickas vid sidan av den normala kommunikationen, och som egentligen inte stöds av vare sig program eller hårdvara.

Det kan användas till nyttigheter som att få utökade funktioner (med risk att de inte fungerar i alla lägen och i framtiden) eller av hackers som hittat hål i säkerhetsrutinerna.

Console är helt enkelt ett kommunikationsprogram eller liknande.

Utombandssignalering används rikligt inom radiotekniken - det finns mycket som sänds samtidigt med våra vanliga P1, P3 osv som används till helt andra saker är att lyssna på radio. Detta ligger då på frekvenser över eller under (sällan) de som det mänskliga örat kan höra.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

13 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5
out of band (OOB) management (separat ingång/nätverk via serieport)


Explanation:
är en ganska vanlig benämning även på svenska sidor. OOB och console port (management) syftar på samma sak, men i engelska är det senare uttrycket det som kanske används oftast inom IT.

Detta innebär att man inte använder server- eller routerbuffertarna dvs den normala ingången i ett nätverk, utan använder en seriell port istället.och till den kopplar ett helt eget nätverk. detta görs av säkerhetsskäl, se tex ref:

www.netdirectsystems.com/ ConsoleWorks%20-%20Approaches%20to%20Network%20Management.pdf

proj.sunet.se/gs/gigasunet-presentation.ppt

så jag skulle nog behålla den engelska ben. med en svensk förklaring

Glenn Viklund
Albania
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 2476
Grading comment
Tja, det här var inte lätt. Efter mycket funderande skrev jag om meningen rätt ordenligt, men det här svaret ligger närmast min lösning. Tack båda, jag har blivit mycket klokare!