KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

cogeneration units

Swedish translation: samgenerering


15:22 Mar 23, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: cogeneration units
a partnership with two energy development companies with the objective to install cogeneration units on site to produce electricity and steam;
Marie Eriksson
Swedish translation:samgenerering
Explanation:
Se Google. Vad det är för 'units' kanske framgår av kontexten, men jag skulle kunna tänka mig att det är generatorer.
Selected response from:

Anton Svärd
Grading comment
Jag valde det, men eftersom detta inte alls är mitt område skrev jag en kommentar till kunden.
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5kombikraftverkasptech
3 +1samgenereringAnton Svärd
4 -1Samverkande enheterPMPtranslations
4 -1samkörda / samkörandeHans-Bertil Karlsson
3kraftvärmeverk
Paul Svensson


  

Answers


18 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5 peer agreement (net): +1
samgenerering


Explanation:
Se Google. Vad det är för 'units' kanske framgår av kontexten, men jag skulle kunna tänka mig att det är generatorer.


    Reference: http://www.google.com/search?hl=sv&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=samge...
Anton Svärd
PRO pts in pair: 91
Grading comment
Jag valde det, men eftersom detta inte alls är mitt område skrev jag en kommentar till kunden.

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
agree  Reino Havbrandt: Detta är den bästa termen. Karftvärmeverk är visserligen rätt i princip, men härtalar man om enskilda aggregat för samgenerering.
18 hrs

27 mins   confidence: Answerer confidence 3/5Answerer confidence 3/5
kraftvärmeverk


Explanation:
om man antar att det är värme ångan ska användas till.


    Reference: http://www.kkab.com/pages/a04g102.asp
    Reference: http://www.eskilstuna-em.se/varme/fungerar.htm
Paul Svensson
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 65

1 hr   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
samkörda / samkörande


Explanation:
samgenerering må vara rätt, men ett ytterst ovanligt uttryck må man säga

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Reino Havbrandt: Fel term
16 hrs

7 hrs   confidence: Answerer confidence 4/5Answerer confidence 4/5 peer agreement (net): -1
Samverkande enheter


Explanation:
skulle jag använda. Termen "cogeneration" finns i Eurodicautom. Länk följer:


    Reference: http://www.foreignword.com/Tools/dictsrch_hp.asp?query=hello...
PMPtranslations
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 652

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Reino Havbrandt: Fel term
10 hrs

16 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
kombikraftverk


Explanation:
elströmmen alstras av en generator som drivs av en gasturbin, en ångturbin eller bådadera, och restvärmen utnyttjas för att producera processånga eller värma upp hus (fjärrvärme).

asptech
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 1702

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
neutral  Hans-Bertil Karlsson: nja, det är nog inte riktigt det som frågas efter
2 hrs
  -> oj, då har jag projekterat fel hus hela livet