KudoZ home » English to Swedish » Tech/Engineering

switched power

Swedish translation: switchad ström(-försörjning) / switchat nätaggregat


GLOSSARY ENTRY (DERIVED FROM QUESTION BELOW)
English term or phrase:switched power
Swedish translation:switchad ström(-försörjning) / switchat nätaggregat
Entered by: Karin Ashing

23:41 Mar 23, 2003
English to Swedish translations [PRO]
Tech/Engineering
English term or phrase: switched power
låter "switchad ström" verkligen klokt? (har hittat det på nätet). Är det inte bättre med bara: Strömförsörjning: eller missar jag ngt väsentligt då?

Kontext: reglercentral för solvärmesystem.

Del av den tekniska specifikationen:
Switched Power: 400VA (for relay R1 min. 20VA max. 120VA)
Karin Ashing
Sweden
Switchad ström(-försörjning) / switchat nätaggregat
Explanation:
Tyvärr måste du nog använda det här uttrycket, eftersom det inte handlar om omkoppling i det här fallet utan om en mycket speciell typ av utrustning som aldrig fått någon officiell översättning i svenskan.

Den här typen av nätaggregat sitter exempelvis i din dator, och i de flesta andra elektronikburkar. I många fall ersätter den en konventionell transformator.

Principen bygger på att man likriktar växelström och med hjälp av elektronik sedan hackar sönder denna i högfrekventa pulser som man sedaan transformerar ner/upp till önskad spänning som sedan filtreras så att den motsvarar ungefär 50Hz (eller vad man nu vill ha).

Det är just när man "hackar sönder" likströmmen som man säger att man "switchar" eftersom man då använder en transistor (oftast) som omkopplare. Det går ju inte att använda en vanlig mekaninsk omkopplare, då denna "switchning" sker cirka 50.000 gånger per sekund (50 kHz).

Det är alltså ett switchat nätaggregat som sitter i din reglercentral - alltså ett nätaggregat av samma typ som sitter i din dator (fast där är det oftast på 200 watt).

Man använder denna typ av nätaggregat då den transformator man använder kan göras betydlgt mindre när man transformerar högfrekvensen än vid vanlig nätfrekvens (50Hz) varvid man sparar koppar, vikt och plats. Man får visserligen lite värme från transistorerna - det är därför som det sitter en kylfläkt i nätaggregatet (inte riktigt bara därför..), men lite skit får man ju alltid räkna med :-(

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-24 05:57:17 (GMT)
--------------------------------------------------

Tekniken används för övrigt också i de små elektroniska transformatorerna (step down converters) som används för halogenbelysning (ovanför badrumsspeglar, köksbänkar etc).

Dessa är ju små och väger cirka 150gram. Motsvarande vanlig transformator med kopparlindningar och järnkärna är cirka 200x150x100mm stor och väger minst ett kilo !! Dessutom går de att ljusreglera med en vanlig enkel dimmer - en konventionell transformator på sådär 150 VA kräver en speciell (och svindyr) dimmer.
Selected response from:

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Grading comment
Tusen tack för ditt snabba svar och den utmärkta förklaringen!
Karin
4 KudoZ points were awarded for this answer



Summary of answers provided
5Switchad ström(-försörjning) / switchat nätaggregatHans-Bertil Karlsson
5 -1påkopplad ström
Georgios Paraskevopoulos


  

Answers


23 mins   confidence: Answerer confidence 5/5 peer agreement (net): -1
påkopplad ström


Explanation:
Switch on/off

Switch, en betydelse är elkopplare, strömbrytare
definitivt inte switchad. Det låter som en halvspråkig [??anglo-svensk??].

switched power==> påkopplad ström
Jag tror detta passar bäst.




Georgios Paraskevopoulos
Native speaker of: Native in GreekGreek, Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 80

Peer comments on this answer (and responses from the answerer)
disagree  Hans-Bertil Karlsson: se mitt svar
5 hrs

6 hrs   confidence: Answerer confidence 5/5
Switchad ström(-försörjning) / switchat nätaggregat


Explanation:
Tyvärr måste du nog använda det här uttrycket, eftersom det inte handlar om omkoppling i det här fallet utan om en mycket speciell typ av utrustning som aldrig fått någon officiell översättning i svenskan.

Den här typen av nätaggregat sitter exempelvis i din dator, och i de flesta andra elektronikburkar. I många fall ersätter den en konventionell transformator.

Principen bygger på att man likriktar växelström och med hjälp av elektronik sedan hackar sönder denna i högfrekventa pulser som man sedaan transformerar ner/upp till önskad spänning som sedan filtreras så att den motsvarar ungefär 50Hz (eller vad man nu vill ha).

Det är just när man "hackar sönder" likströmmen som man säger att man "switchar" eftersom man då använder en transistor (oftast) som omkopplare. Det går ju inte att använda en vanlig mekaninsk omkopplare, då denna "switchning" sker cirka 50.000 gånger per sekund (50 kHz).

Det är alltså ett switchat nätaggregat som sitter i din reglercentral - alltså ett nätaggregat av samma typ som sitter i din dator (fast där är det oftast på 200 watt).

Man använder denna typ av nätaggregat då den transformator man använder kan göras betydlgt mindre när man transformerar högfrekvensen än vid vanlig nätfrekvens (50Hz) varvid man sparar koppar, vikt och plats. Man får visserligen lite värme från transistorerna - det är därför som det sitter en kylfläkt i nätaggregatet (inte riktigt bara därför..), men lite skit får man ju alltid räkna med :-(

--------------------------------------------------
Note added at 2003-03-24 05:57:17 (GMT)
--------------------------------------------------

Tekniken används för övrigt också i de små elektroniska transformatorerna (step down converters) som används för halogenbelysning (ovanför badrumsspeglar, köksbänkar etc).

Dessa är ju små och väger cirka 150gram. Motsvarande vanlig transformator med kopparlindningar och järnkärna är cirka 200x150x100mm stor och väger minst ett kilo !! Dessutom går de att ljusreglera med en vanlig enkel dimmer - en konventionell transformator på sådär 150 VA kräver en speciell (och svindyr) dimmer.

Hans-Bertil Karlsson
Sweden
Native speaker of: Native in SwedishSwedish
PRO pts in pair: 5265
Grading comment
Tusen tack för ditt snabba svar och den utmärkta förklaringen!
Karin